Loonheffingennummer: betekenis en waar en hoe aanvragen

Rapid Implementation

Wat is een loonheffingennummer? En wat is het belang ervan voor werkgevers en zzp'ers? Daar gaan we in dit artikel uitgebreid op in. Het loonheffingennummer is onontbeerlijk voor iedere ondernemer die personeel in dienst neemt of heeft. Lees waarom dit zo belangrijk is en hoe je dit nummer aanvraagt. 

Belangrijkste conclusies

  • Zodra je als bedrijf of zzp’er personeel aanneemt, moet je een loonheffingennummer aanvragen.

  • Een loonheffingennummer is onmisbaar om je loonbelasting te betalen.

  • Als je bij de KVK-inschrijving meteen aangeeft dat je van plan bent om medewerkers aan te nemen, krijg je automatisch een loonheffingennummer.

Een overzichtelijke personeelsplanning? Geen probleem! Hier vind je een sjabloon dat je gratis kunt downloaden!

Wat is een loonheffingennummer?

Als je als bedrijf voor het eerst personeel aanneemt, moet de Belastingdienst weten dat je voortaan een werkgever bent. Je zult vanaf nu salaris aan je personeel uitbetalen en daarover loonbelasting moeten afdragen. Om dat te kunnen doen, moet je een loonheffingennummer aanvragen. Op die manier kan je op de juiste manier belasting afdragen en voorkom je vervelende en onvoorziene naheffingen. Het loonheffingennummer is dus cruciaal voor een gezonde en stabiele, financiële bedrijfsvoering.

Leestip: Wat betekent Payroll?

Hoe vraag je een loonheffingennummer aan?

Neem je als bedrijf of zzp’er voor het eerst mensen in dienst, dan moet je een loonheffingennummer aanvragen. Dat kan heel makkelijk door het formulier Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever in te vullen, dat je vindt op de website van de Belastingdienst. Na het invullen sla je het document op, print je het uit en verstuur je het naar het adres dat op het document staat vermeld. Na enige tijd ontvang je dan de Aangiftebrief loonheffingen, met daarin je loonheffingennummer.

Start je een bedrijf en weet je op voorhand dat je personeel gaat aannemen? Dan is het verstandig om deze info bij je inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) te vermelden. Het aanvragen van een loonheffingennummer is dan niet langer nodig: je ontvangt het nummer automatisch. 

Automatisch berekenen van FTE

HR Reporting Mitarbeiteranzahl

Personio's FTE rapport biedt tal van filtermogelijkheden bij het berekenen van FTE's, bijvoorbeeld op periode en afdeling. Dit maakt de berekening van FTE's zeer eenvoudig!

Waar vind ik mijn loonheffingennummer?

Je wil je loonheffingennummer opzoeken, maar je hebt geen idee (meer) waar je je nummer kan vinden? Op de volgende documenten vind je het geheid.

Aangiftebrief loonheffingen

Van de Belastingdienst heb je de Aangiftebrief loonheffingen ontvangen. Hierop staat je loonheffingennummer vermeld.

Uittreksel Handelsregister

Bij de Kamer van Koophandel kan je een uittreksel Handelsregister aanvragen van jouw bedrijf. Hierin staan alle bedrijfsgegevens vermeld, ook het loonheffingennummer.

Loonstrook

Het loonheffingennummer zal ook in je eigen personeelsadministratie te vinden zijn, want het nummer moet op elke loonstrook vermeld staan die je werknemers ontvangen.

Waar worden loonheffingennummers voor gebruikt?

Je hebt loonheffingennummers nodig voor je salarisadministratie. Zonder dit nummer kan je als werkgever namelijk geen aangifte loonbelasting doen en loonheffingen betalen. Als je als bedrijf dus personeel in dienst hebt, is dit nummer onmisbaar.

Een loonheffingennummer is opgebouwd uit negen cijfers, de hoofdletter L en dan nog twee cijfers. De L met de laatste twee cijfers vormen het zogenaamde subnummer. Eén loonheffingennummer kan over verschillende subnummers beschikken. Dit is van belang als je niet voor alle werknemers dezelfde premie hoeft af te dragen.

Stimuleer datagedreven keuzes

NL_people_analystics_berichte

Verzamel en organiseer belangrijke HR-gegevens zoals absenties, verloop en meer. Genereer gedetailleerde rapporten binnen seconden, zodat je met vertrouwen strategieën kunt opstellen.

Veranderingen van het loonheffingennummer

Er zijn situaties waarin je je loonheffingennummer moet opzeggen of wijzigen. Lees hier welke situaties dat zijn en hoe je zo’n wijziging of opzegging in gang zet.

Redenen voor wijziging of opzegging van je loonheffingennummer

In sommige gevallen moet je je loonheffingennummer wijzigen of opzeggen. We zetten de mogelijke situaties hieronder op een rijtje.

  • Je besluit je personeel te ontslaan en als zzp’er verder te gaan. Omdat je dan geen salarissen meer uitbetaalt, kan je je loonheffingennummer opzeggen.

  • Als je bedrijf in een andere rechtsvorm verdergaat, sluit je de bestaande loonadministratie af. Je meldt je vervolgens opnieuw aan als werkgever en krijgt dan ook een ander loonheffingennummer.

  • Je stopt met je bedrijf en hoeft derhalve geen loonbelasting meer te betalen.

Hoe je loonheffingennummer opzeggen of wijzigen?

Als je werknemers in dienst hebt gehad en je besluit om als zzp’er verder te gaan, moet je dat aan de Belastingdienst doorgeven. Daarvoor vul je het formulier van de Belastingdienst in: Melding Loonheffingen Afmelding werkgever. Totdat je een officiële reactie hebt ontvangen, blijf je gewoon aangifte doen. In de brief van de Belastingdienst staat precies aangegeven vanaf wanneer je bent vrijgesteld van de aangifte loonheffingen. Je loonheffingennummer heb je vanaf dat moment niet meer nodig. 

Ga je als andere rechtsvorm verder, dan geef je dit door aan de Belastingdienst en de KvK. Je ontvangt dan een ander loonheffingennummer en een ander KvK-inschrijvingsnummer. Alle relevante informatie vind je in het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst.

Als je stopt met je bedrijf hoef je het bovengenoemde formulier van de Belastingdienst niet in te vullen. Je kan je dan eenvoudigweg uitschrijven bij de KVK

Veelgestelde vragen

Kan ik meerdere loonheffingennummers hebben voor verschillende bedrijfsactiviteiten?

Ja, voor verschillende bedrijfsactiviteiten kunnen verschillende loonheffingennummers worden toegekend.

Wat moet ik doen als ik een fout ontdek in mijn loonheffingennummer?

Als je een verkeerd loonheffingennummer hebt ingevuld, moet je opnieuw belastingaangifte doen. Voor het juiste nummer is immers geen aangifte gedaan.

Hoe wordt het loonheffingennummer gebruikt in de communicatie met de Belastingdienst?

Je gebruikt het loonheffingennummer in alle communicatie met de Belastingdienst. Op die manier kunnen er nooit misverstanden ontstaan. 

Disclaimer

Zo verloopt de implementatie bij Personio

Taken en herinneringen