Multiposting: wat zijn de voordelen?

multiposting with employees

De meest geschikte medewerkers en managers vinden, is vaak zoeken naar een speld in een hooiberg. Met multiposting kan je de beschikbare middelen voor deze belangrijke taak zo efficiënt mogelijk benutten. Want daarmee plaats je je online vacatures met een enkele klik op alle belangrijke vacaturesites.

Met Personios Multiposting publiceert u vacatures op bijna 500 jobsites – met slechts één klik.

Wat is multiposting?

Multiposting betekent dat je een personeelsadvertentie met één klik op meerdere jobportals tegelijk plaatst. Op internet uiteraard. Multiposting werkt via een online portal, e-recruitingsoftware of uitgebreide HR-software. Het voordeel van die laatste mogelijkheid: de nieuwe vacatures worden ook direct op de carrièrepagina van je bedrijf geplaatst.

Multiposting is om 3 redenen de moeite waard

Reden 1: groter bereik

Een groter bereik is niet alleen het duidelijkste voordeel van multiposting van personeelsadvertenties, maar ook het belangrijkste. Want uiteindelijk vergroot je daarmee je kansen om meer gekwalificeerde kandidaten te vinden. Om dat grotere bereik te realiseren, moet je je vacatures op verschillende plaatsen publiceren. Hieronder vind je een overzicht van mogelijke kanalen.

Reden 2: minder inspanning

Als je voor de multiposting van je vacatures software gebruikt, kan je je personeelsadvertenties vaak met één klik plaatsen. Dat bespaart je de van het handmatig publiceren van vacatures op jobportals. Het plaatsen verloopt daardoor veel eenvoudiger en sneller.

Reden 3: lagerekosten

Klanten van Personio profiteren bijvoorbeeld automatisch van de lagere kosten in de raamovereenkomsten waarover we hebben onderhandeld op basis van het grote boekingsvolume van al onze klanten. Daardoor hoef je niet zelf met elke portal over prijzen te onderhandelen of je onnodig vast te leggen.

Plaats uw vacature op 500 jobsites – met slechts één klik

Ontwerp uw carrièrepagina flexibel met Personio en publiceer deze vervolgens met één klik op de vacaturebanken van uw keuze.

Het overzicht: welke kanalen kun je gebruiken?

Over het aantal vacaturesites heb je als recruiter niet te klagen. Het zijn er inmiddels duizenden. Maar niet alle jobportals zijn geschikt voor alle vacatures. Ze kunnen worden onderverdeeld in de volgende categorieën.

Algemene vacaturesites

Deze portals hebben het grootste aanbod aan vacatures en daarmee het grootste bereik. Omdat hun doelgroep niet beperkt is, worden hier vacatures uit verschillende branches, beroepsgroepen en regio’s gepubliceerd. Het grote voordeel van de algemene vacaturesites is hun prijs: het gebruik van de basisfuncties is gratis. Als je extra functies wil gebruiken, zijn daar kosten aan verbonden.

Gespecialiseerde vacaturesites

Dit zijn gespecialiseerde vacaturesites die zich richten op een specifieke doelgroep. Ze selecteren hun aanbod en bieden hun gebruikers daardoor alleen vacatures aan uit bepaalde sectoren, zoals marketing, gezondheidszorg of design. Deze vacaturesites hebben niet hetzelfde bereik als algemene portals, maar ze bieden wel een groot voordeel: de gebruikers kunnen sneller de vacatures vinden die voor hen interessant en geschikt zijn.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat gespecialiseerde vacaturesites over het algemeen populairder zijn onder werkzoekenden dan algemene vacaturesites. En ook voor bedrijven bieden ze voordelen: doordat je binnen je doelgroep zoekt, zijn de sollicitaties van betere kwaliteit voor bedrijven.

Regionale vacaturesites

Deze portals zijn het meest specifiek doordat ze alleen vacatures uit een bepaalde regio aanbieden.

Zoekmachines voor jobs

Het onderscheid tussen algemene vacaturesites en zoekmachines is niet heel groot. Zoekmachines voor jobs hebben tenslotte hetzelfde aanbod aan vacatures. Maar de vacatures worden hier niet gepubliceerd. De systemen zoeken op internet naar vacatures en geven die weer. Eigenlijk gewoon Google dus, maar dan voor jobs.

Behoud altijd het overzicht

Recruiting with Personio HR Software

Bekijk hoeveel sollicitanten zich in welke fase van je wervingsproces bevinden – een uitstekende basis voor het optimaliseren van processtappen en wervingsactiviteiten.

De strategie: hoe werkt multiposting?

Een strategie is altijd individueel en is afhankelijk van de branche, functie en periode. Maar er zijn wel bepaalde basisstappen waarmee je als HR-manager gemakkelijker een multipostingstrategie kunt opstellen die aan je eisen voldoet.

Stap een: definieer geschikte kanalen
Een groter bereik betekent niet automatisch meer gekwalificeerde sollicitanten. Je wervingskanalen moeten daarom een mix van algemene en gespecialiseerde vacaturesites bevatten. Algemene vacaturesites bieden je het gewenste bereik, maar daar heb je weinig aan als er alleen mensen solliciteren die niet het juiste profiel hebben. Ook al zijn gespecialiseerde portals duurder, ze zijn die investering zeker waard. Omdat de doelgroep hier specifieker is, leiden sollicitaties vaker tot een aanstelling.

Stap twee: kies software voor multiposting
De software moet niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook alle portals ondersteunen die op je wervingslijst staan. Daarvoor kan je het beste een aanbieder kiezen die je carrièrepagina via API-interfaces aan de betreffende vacatureplatformen koppelt. Dat biedt meer flexibiliteit om verschillende vacaturesites uit te proberen, waaronder zeer specialistische portals.

Stap drie: evalueer de resultaten
Bekijk na verloop van tijd de gegevens in je HR-tool. Via welke kanalen kwamen de meeste kandidaten binnen? Via welke kwamen de hoogst gekwalificeerde kandidaten binnen? Via welke kanalen heb je uiteindelijk de meeste mensen aangenomen? Hoeveel geld heb je per kanaal uitgegeven en wat heeft dat opgeleverd? Op basis van de resultaten kan je opnieuw bepalen welke kanalen je in de toekomst voor welke vacature wilt inzetten.

Stap vier: pas de kanalen aan je multiposting aan
Deze stap ligt voor de hand, maar we vermelden hem toch. Alle kanalen die de gewenste resultaten hebben opgeleverd, moet je blijven gebruiken (en zo mogelijk versterken), op voorwaarde dat de betreffende vacaturesites passen bij de vacature. Voor alle vacaturesites zonder resultaat geldt: poging mislukt? Nog een keer proberen!

Multiposting gaat niet vanzelf

Hoewel multiposting van vacatures veel HR-processen vereenvoudigt en verkort, gaat het in eerste instantie gepaard met veranderingen. Je moet je wervingsstrategie aanpassen en leren omgaan met een nieuwe tool. Vergeet daarbij de volgende punten niet:

Kwaliteit van personeelsadvertenties
Multiposting helpt om je vacatures op meer plaatsen te publiceren. Maar de kwaliteit van je advertenties blijft je eigen verantwoordelijkheid. En dit is een belangrijk punt, want het heeft geen zin om een groot aantal geïnteresseerden te bereiken als die door een onduidelijke advertentie direct weer afhaken.

Degelijke raamovereenkomsten opstellen
Een gangbare raamovereenkomst voor multiposting bevat de set-upkosten, de maandelijkse prijs en de looptijd. Contracten met een langere looptijd zijn meestal goedkoper, maar je bent dan ook langer aan je aanbieder gebonden. Dat betekent dat als een platform na verloop van tijd niet meer zo succesvol voor je is, je er toch gewoon voor moet blijven betalen. Weeg dus altijd de kosten, baten en looptijd tegen elkaar af voordat je een contract tekent.

Ondanks de initiële investering in tijd en geld, pluk je als HR-manager op de lange termijn de vruchten van multiposting. Als je eenmaal weet hoe het werkt en alles ingesteld hebt, besparen de nieuwe wervingsprocessen je vooral veel tijd. En die kan je gebruiken voor taken die waarde toevoegen, zoals het optimaliseren van je candidate journey.

De juiste medewerkers vinden

Zo doe je dat met Personio