Referral recruitment: hier moet je rekening mee houden

Een kandidaatgerichte arbeidsmarkt vraagt om een pro-actieve houding bij het werven van personeel. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven referrals aanwijzen als hun belangrijkste bron van topkandidaten. Voor bedrijven die soms moeite hebben om geschikte kandidaten met cruciale vaardigheden aan te trekken en te behouden, kan referral recruitment dé oplossing zijn. In dit artikel gaan we dieper in op wat referral recruitment is, hoe het voordelig kan zijn voor de werving binnen je bedrijf en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken.

Wat is referral recruitment?

Referral recruitment is een interne wervingsmethode die gebruik maakt van bestaande netwerken om nieuwe kandidaten te vinden. Referral recruitment moedigt de werknemers van een bedrijf aan om uit hun sociale netwerken geschikte kandidaten te kiezen en te werven. Het doel van referral recruiting is om van referrals een betrouwbaardere en duurzamere wervingsbron te maken.

Hoe werkt referral recruitment?

In plaats van gebruik te maken van traditionele wervingsmethodes, zoals advertenties of job boards, vraag je aan je werknemers om nieuwe kandidaten aan te bevelen. Als hun suggesties goed aanslaan, beloon je hen voor hun hulp. Het uitgangspunt van een referral programma is dat je personeelsleden beter in staat zullen zijn om te beoordelen of een sollicitant goed bij je bedrijf past. Een medewerker is beter in staat om deze inschatting te maken.

In tegenstelling tot eenmalige referrals is er bij referral recruitment sprake van een gestructureerd programma dat actief aanbevelingen aanmoedigt. Deze referral programma’s worden meestal opgezet dankzij goede interne communicatiestrategieën, maar ook met de steun en begeleiding van je HR-ploeg. Tegenwoordig bestaan er veel tools om dit proces te vergemakkelijken. Zo bestaat er planningssoftware om agenda’s te synchroniseren en tools waarmee je sollicitanten kunt volgen en de referral procedure kunt optimaliseren.

Wat zijn de voordelen van referral recruitment?

De laatste jaren is de concurrentie om hooggeschoold talent nog nooit zo groot geweest. Sollicitanten hebben meer keuzemogelijkheden dan ooit en beschikken over een overvloed aan mogelijkheden om werk te zoeken. Ze kunnen ook op afstand werken voor bedrijven over de hele wereld. Dit betekent dat traditionele wervingsmethodes onder druk komen te staan.

Als gevolg hiervan zijn bedrijven steeds meer aangewezen op niet-traditionele wervingstechnieken voor het vinden van de beste kandidaten. Op die manier is het inschakelen van interne netwerken één van de meest succesvolle methodes geworden. Hier lees je de belangrijkste voordelen van deze methode:

Betere kandidaten

De kans is groot dat referenten de kwaliteiten bezitten die nodig zijn om in het bedrijf succesvol te zijn. Vrienden en familieleden hebben meestal een beter inzicht in de sterke en zwakke punten van hun kandidaat. Ze weten ook dat de goede prestaties van hun referent een positieve invloed kunnen hebben op hun eigen werk. Tegelijk nemen ze een persoonlijk risico door in te staan voor hun kandidaat, waardoor ze een groot gevoel van verantwoordelijkheid krijgen.

Plaats uw vacature op 500 jobsites – met slechts één klik

Ontwerp uw carrièrepagina flexibel met Personio en publiceer deze vervolgens met één klik op de vacaturebanken van uw keuze.

Sneller recruteringsproces

Referrals zorgen voor minder tijdverlies bij het zoeken naar nieuwe kandidaten. Ze stellen recruiters in staat om bepaalde stappen in het wervingsproces over te slaan waardoor tijdrovende wervingsactiviteiten overbodig worden.

Een bijkomend voordeel is het feit dat recruiters minder geld hoeven uit te geven aan recruitementplatformen en jobadvertenties. Doorverwezen kandidaten worden vooraf gescreend door werknemers, wat betekent dat er minder tijd en middelen nodig zijn om hun geschiktheid vast te beoordelen.

Sterkere en geloofwaardige employer branding

Je werknemers zijn de belangrijkste ambassadeurs van je bedrijf. En hoe positiever ze zijn, hoe beter. Uit onderzoek blijkt dat de meeste sollicitanten rekening houden met de reputatie van hun werkgever. Werknemers en sollicitanten krijgen dankzij forums zoals Glassdoor de kans om hun mening te uiten. Het is dus belangrijk dat je een actieve inspanning doet om een positief bedrijfsimago uit te bouwen met employer branding.

Referral recruiting moedigt werknemers aan om na te denken over de positieve aspecten van je bedrijf. Dit is de boodschap die ze vervolgens aan hun netwerk doorgeven, wat kan leiden tot positieve aandacht op sociale media.

Snellere inwerking van werknemers

Werknemers die via referral recruitment worden aangeworven kunnen zich sneller inwerken in het bedrijf. Ze hebben vaak een mentor op het werk. Dit is meestal de persoon die hen gerefereerd heeft. De mentor wil er natuurlijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat de referent een succesvolle werknemer wordt.

Deze persoonlijke band verhoogt de motivatie en inzet, en geeft de referent het gevoel dat hij deel uitmaakt van een leuke ploeg. Een ander voordeel is dat de mentor de referent helpt om vertrouwd te raken met de bedrijfscultuur, de baan die hem te wachten staat en de taken die erbij horen.

Trager personeelsverloop

Referral recruitment helpt om de betrokkenheid van je werknemers te vergroten, wat een positief effect heeft op je personeelsretentie binnen je bedrijf. Werkgevers hebben immers het gevoel dat ze deel uitmaken van een zinvol toekomstig project. Werknemers willen zich immers kunnen ontwikkelen en doorgroeien, en referrals zorgen er net voor dat werknemers zeggenschap hebben in de groei van hun bedrijf.

Beloningen voor succesvolle referrals geven een op hun beurt een motiverend waarderingsgevoel. Zo leidt een goede werving tot beter en meer gemotiveerd personeel. Zulke werknemers zullen ook langer in dienst blijven, waardoor het personeelsverloop afneemt.

Wat zijn de nadelen van referral recruitment?

Er zijn natuurlijk ook nadelen waarmee je rekening moet houden wanneer je gebruik maakt van referral recruiting. Referrals kunnen namelijk leiden tot een aantal conflicten op het werk. Zo kan het gebeuren dat een kandidaat niet aangenomen wordt, wat tot teleurstelling bij de refererende werknemer kan leiden.

Een ander risico bij het aannemen van kandidaten die een referral kregen is de vorming van kliekjes op het werk. De refererende werknemer en je nieuwe medewerker zijn waarschijnlijk vrienden buiten het werk. Ze zullen deze vriendschap meenemen naar het werk, wat kan leiden tot uitsluiting van andere medewerkers of een verlies aan objectiviteit. Als werkgever is het dus belangrijk om op elk scenario voorbereid te zijn, zodat je op de juiste manier kunt reageren wanneer ze zich voordoen.

6 tips voor een optimale referral recruitment

Als je met referral recruitment van start gaat, is het belangrijk dat je begrijpt hoe het werkt. Als je vanaf nul begint, kan het opzetten van een volwaardig referral programma ontmoedigend lijken. Gelukkig zijn er een paar handige tips om je op weg te helpen. Hier zijn 6 tips voor optimale referral recruitment.

Stel een sterke recruitmentstrategie op

Willekeur leidt zelden tot meer efficiëntie. Daarom is het belangrijk om een betrouwbare strategie op te bouwen voor je met referral recruitment begint. Op welke manier ga je te werk? Welke tools ga je gebruiken? Welke incentives zul je aanbieden? Neem de tijd om samen met je HR-specialisten een strategie te bouwen. Een goede strategie is:

  • Duidelijk omschreven: je strategie moet duidelijk en begrijpelijk zijn voor alle betrokkenen. Je recruitmentstrategie moet in een plan beschreven worden en evalueerbare doelen stellen. Je moet ook duidelijk beschrijven hoe je die doelen zult bereiken.
  • Schaalbaar en flexibel: je strategie kan ideaal zijn voor een kleine onderneming. Het kan echter zijn dat je bedrijf over een paar maanden of jaren zal groeien en nieuwe wervingsbehoeften zal hebben. Hou daar rekening mee bij het creëren van je strategie en het kiezen van je wervingstools.
  • Evalueerbaar: je hebt een reeks KPI’s nodig waarmee je regelmatig het succes van je strategie kunt evalueren. Zo kun je ook nagaan of je strategie bijgesteld moet worden.

Zorg dat je vacature intern beschikbaar is en zorg voor interne visibiliteit

Vertrouwen moet altijd wederzijds zijn en dat geldt zeker in het geval van referrals. Je werknemers zetten hun reputatie op het spel door referrals aan te bieden. Ze doen ook hun uiterste best om mensen in hun netwerk te laten weten dat je een goede werkgever bent.

Daarom is het belangrijk dat je duidelijk en transparant communiceert met iedereen die bij het proces betrokken is. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat vacatures intern beschikbaar zijn en dat er voldoende zicht is op het wervingsproces. ATS-programma’s kunnen hierbij helpen. Zorg er ook voor dat het proces niet stopt bij de eerste referral. Er moet voldoende opvolging zijn waarbij iedereen betrokken is.

Maak je vacature share-able via social media

Zorg ervoor dat elke vacature gemakkelijk te delen is op sociale media. De meeste referral tools die tegenwoordig beschikbaar zijn hebben geavanceerde functionaliteiten die het delen van vacatures via sociale media te vergemakkelijken. Bovendien integreren ze meerdere platforms, waardoor je bereik nog groter wordt. Dit zorgt voor meer betrokkenheid van je medewerkers, maar ook voor het bereiken van meer potentiële kandidaten.

Biedt incentives aan

Het aanbieden van leuke incentives is super motiverend voor je personeel. Sommige bedrijven kiezen ervoor om een referral bonus aan te bieden. Geld is een populaire stimulans, maar er zijn veel andere manieren om te motiveren. Je kunt ook incentives geven zoals vrije tijd en cadeaubonnen. Deze zijn goedkoper dan geld maar minstens even leuk.

Als je kiest voor een geldbonus, kies dan voor een schaalbaar systeem: dit is het meest effectieve middel om je werknemers te motiveren om aan je referral programma mee te doen. Geef hogere beloningen voor functies die moeilijker in te vullen zijn. Bied een vast bedrag voor elke doorverwijzing, maar biedt meer aan voor succesvolle aanwervingen of kandidaten die langdurig worden aangenomen.

Gebruik administratieprogramma’s om op de hoogte te blijven van de referral recruitment van je bedrijf

Referral programma’s vragen constante aandacht. Net als alle andere strategieën moeten ze regelmatig gecontroleerd en bijgeschaafd worden om effectief te blijven. Bekijk regelmatig je referral KPI’s om zeker te zijn dat je strategie nog steeds bruikbaar is. Zo kan je tijdelijk ingrijpen en bijsturen.

Er zijn tegenwoordig heel wat tools die daarbij kunnen helpen. Bedrijven als Personio hebben handige wervingprogramma’s ontwikkeld die je helpen om een overzicht te houden van al je HR- en wervingsprocessen.

Volg de resultaten op

Elk bedrijf is anders en heeft een aangepaste strategie nodig. Stel één of twee duidelijke doelen voor je referral programma en meet de resultaten. Hoeveel referrals werden er ingediend? Hoeveel van die referrals waren succesvol? Hebben de referrals zich ook werkelijk aangemeld?

Neem regelmatig de tijd om samen te zitten met je HR-afdeling. Breng aanpassingen waar nodig. Verzamel gegevens over het verloop van je referral programma. De applicant tracking systemen die aangeboden worden door Personio hebben nuttige rapportagefuncties. Dit maakt het voor je personeelsdienst gemakkelijker om de juiste keuzes te maken.

De juiste medewerkers vinden

Zo doe je dat met Personio