Social media recruitment: voordelen, tips en best practices

Two colleagues work on their social media recruiting strategy.

Alle wegen leiden naar sociale media, en recruitment is hierop geen uitzondering. Social media recruitment is voor bedrijven een populaire manier geworden om nieuwe werknemers te vinden. Om hierin succesvol te zijn heb je een goed plan, expertise en doorzettingsvermogen nodig. In dit artikel geven we je praktische tips over hoe je precies te werk moet gaan.

Heb je recent een nieuwe werknemer aangenomen? Hier kun je een gratis inwerklijst downloaden zodat je aan alles denkt!

Wat is social media recruitment?

Social media recruitment is de verzameling van activiteiten voor personeelsmarketing waarbij bedrijven gebruikmaken van sociale netwerken om potentiële kandidaten te bereiken, te interesseren en aan te trekken voor openstaande vacatures binnen het bedrijf. 

Populaire platforms zijn Facebook, Twitter, Instagram en YouTube of carrièrenetwerken zoals LinkedIn. Ook discussieforums of diensten die alleen in specifieke sectoren bekend zijn, behoren hiertoe.

Social media recruitment omvat niet alleen ‘passieve’ activiteiten zoals het onderhouden van een carrièreportal, maar ook het beheren van online communities en het actief zoeken naar en aanspreken van kandidaten. Social media recruitment biedt het voordeel dat je snel en makkelijk met potentiële kandidaten kunt communiceren en een groot netwerk van contacten kunt opbouwen.

Template: functie-eisen uitgelegt

Sjabloon Anforderungsprofil NL

Help je team de juiste mensen te vinden. Download vandaag onze functie-eisen template om betere vacatures te kunnen maken.

Welke methoden van social media recruitment zijn er?

Bij social media recruitment gebruik je in principe dezelfde methoden als deze die je gebruikt bij andere wervingskanalen. Het enige verschil is dat de wervingsactiviteiten bij social media recruitment plaatsvinden op sociale netwerken. Daaronder vallen:

  • Active sourcing: je selecteert geschikte kandidaten voor een functie op basis van de gegevens die gebruikers over zichzelf verstrekken op een sociaal netwerk. Je spreekt deze kandidaten aan en probeert ze voor jouw vacature te winnen.

  • Contentmarketing en employer branding: je publiceert regelmatig content zoals teksten, foto’s en video’s op je sociale mediaprofielen om de aandacht te trekken van je doelgroep en om je merk als werkgever aan te scherpen. De content moet precies op je doelgroep zijn afgestemd. Hoe dat er in de praktijk precies uitziet, hebben we bondig voor je samengevat op deze pagina over employer branding.

  • Mond-tot-mondreclame en influencer-marketing: je bouwt sterke relaties op met medewerkers, klanten, zakenpartners en anderen. Je probeert voordeel te halen uit het bereik van bekende, invloedrijke gebruikers (‘influencers’) binnen jouw markten. Via deze netwerken kan je makkelijker je boodschap verspreiden en nieuwe werknemers werven via aanbevelingen.

  • Carrièrepagina’s en personeelsadvertenties: je plaatst een directe link naar je carrièreportal op je sociale netwerken en/of koppelt je carrièrepagina aan deze netwerken, waar je vervolgens je personeelsadvertenties publiceert. Via betaalde campagnes en online advertenties, aangeboden door diverse platforms, kun je enorm veel potentiële kandidaten bereiken.

Wat zijn de voordelen van social media recruitment?

Social media recruitment brengt een hele reeks voordelen met zich mee die het tot een uniek en krachtig middel maken om nieuwe medewerkers te vinden.

  • Je kan je doelgroepen aanspreken in hun persoonlijke omgeving en op plaatsen waar ze hun vrije tijd doorbrengen.

  • Zo kom je in contact met kandidaten die niet of louter passief op zoek zijn naar een nieuwe baan en/of geen personeelsadvertenties lezen.

  • Vooral bij een jonge doelgroep bouw je relatief snel een imago op als aantrekkelijke werkgever.

  • Op basis van de gegevens die sociale netwerken over hun gebruikers verstrekken, kan je geschikte kandidaten op voorhand selecteren en benaderen.

  • Als je content publiceert die veel gebruikers leuk vinden en delen, kan je snel een zeer hoog bereik krijgen en ‘viraal gaan’.

  • Je kan de resultaten van je activiteiten tot in detail volgen en dus betere beslissingen nemen.

Wat zijn de uitdagingen van social media recruitment?

Zoals bij elke nieuwe methode of techniek moet je bij social media recruitment een aantal uitdagingen overwinnen om succesvol te zijn. Hieronder lees je verschillende problemen die je kunt ondervinden bij het aantrekken van nieuwe werknemers via sociale netwerken:

  • Op ieder platform zijn andere doelgroepen actief. Je moet dus de juiste doelgroep voor jouw bedrijf identificeren. Sommige doelgroepen maken helemaal geen gebruik van sociale media of staan zeer kritisch tegenover bedrijven die contact met hen opnemen.

  • Aangezien gebruikers zich meestal in een persoonlijke context op sociale netwerken bevinden, moet je ze op de juiste manier benaderen: onderhoudend en creatief, persoonlijk, snel en direct.

  • De sollicitatie- en selectieprocessen moeten gekoppeld en aangepast worden aan de sociale netwerken. Ingewikkelde en omslachtige processen zijn een no-go!

  • Je hebt deskundige kennis nodig om je de nieuwe technologieën eigen te maken en de aandacht te trekken van potentiële kandidaten.

  • Je moet marketing en public relations, en in het beste geval je bestaande werknemers, bij je activiteiten op sociale media betrekken en de samenwerking coördineren.

  • Je moet slechte communicatie vermijden, aangezien dit negatieve gevolgen kan hebben en het imago van het bedrijf kan schaden.

  • Gegevensbescherming op sociale netwerken is een zeer complexe kwestie.

Gebruik je employer brand om talent aan te trekken

Employer-Branding-Vorschau-E-Book

Hoe positioneer je je organisatie als dé plek voor aanstormend talent? Door je employer brand je te gebruiken bijvoorbeeld. Download ons uitgebreide e-book voor meer tips en advies.

Succesvol social media recruitment in 8 stappen

Begin niet ‘om het even wat’ te posten en ga er niet van uit dat je pdf-vacatures vanzelf door de gebruikers worden gedeeld. Ga daarentegen planmatig, doelgericht en stapsgewijs te werk:

1. Ontwikkel een strategie

Analyseer je personeelsplanning en -doelstellingen. Hoe kan en moet social media recruitment bijdragen aan het bereiken van deze doelen? Definieer deze subdoelstellingen concreet, bij voorkeur in samenhang met de essentiële kengetallen (KPI’s).

Voorbeeld: in juli van dit jaar willen we via active sourcing 50 mensen op XING aanschrijven. Het doel is dat 5% van hen positief reageert op ons bericht.

Kies geschikte platforms waarop je je doelgroepen kunt bereiken. Houd rekening met je interne middelen en begin met de platforms die het meeste succes beloven, zoals XING en LinkedIn.

2. Zet processen op

Wil je dat je social media recruitment succesvol is? Dan heb je nood aan bekwame teamleden die goed kunnen samenwerken. Daarvoor moet je eerst vragen beantwoorden zoals:

  • Wie doet wat? Wie beslist waarover?

  • Hoe verloopt de directe communicatie met de gebruikers?

  • Welke content moet door wie worden vrijgegeven?

Koppel je sollicitatieprocessen rechtstreeks aan de sociale netwerken en investeer zo nodig in nieuwe software voor sollicitantenmanagement. Potentiële kandidaten verwachten dat ze tijdens het proces net zo snel en direct met je kunnen communiceren als dat ze gewend zijn op sociale media.

3. Gebruik je employer brand om talent aan te trekken

Hoe positioneer je je organisatie als dé plek voor aanstormend talent? Door je employer brand te gebruiken bijvoorbeeld. Download ons uitgebreide e-book voor meer tips en advies.

Download nu het e-book

4. Stel communicatierichtlijnen op

Stel duidelijke richtlijnen op over hoe je werknemers moeten communiceren op sociale media: wat is de toon, welke woorden kunnen wel of niet gebruikt worden (‘corporate wording’), moeten kandidaten worden aangesproken met ‘jij’ of ‘u’, enzovoort.

Het is vooral belangrijk dat werknemers weten hoe ze moeten reageren in moeilijke situaties, bijvoorbeeld wanneer een gebruiker beledigd wordt, onwaarheden over het bedrijf verspreidt of als een voormalige werknemer zijn of haar beklag doet over het bedrijf.

Vergeet niet dat verschillende platforms verschillende communicatiestijlen vereisen. Zo zul je je gebruikers waarschijnlijk anders aanspreken op Facebook dan op XING.

5. Creëer een professionele indruk

Gebruik de mogelijkheden van de verschillende netwerken om aantrekkelijke profielen of bedrijfspagina’s te creëren. Zorg ervoor dat potentiële kandidaten jouw bedrijf op diverse socialmediakanalen kunnen vinden en een positieve eerste indruk krijgen van je bedrijf. Stem het visuele aspect van je profielen af op je bedrijfsidentiteit.

Houd je gegevens actueel. Bekijk de zoekfuncties van de afzonderlijke platforms en optimaliseer je profielen zodat je gevonden wordt via de zoektermen die voor jouw bedrijf van toepassing zijn. 

6. Publiceer regelmatig content

Je moet voortdurend nieuwe content publiceren om zichtbaar te blijven. Maak een gedetailleerde redactionele planning voor je social media recruitment. De content en de frequentie van publicatie moeten aansluiten bij het betreffende platform en de beoogde doelgroep. Op sociale media zoals Instagram kun je zelfs meerdere keren per dag stories, foto’s of video’s plaatsen!

Wees creatief, vertel spannende verhalen en produceer topkwaliteit. Je moet de gebruikers vermaken en hun aandacht trekken, maar tegelijkertijd mag je je wervingsdoelen niet uit het oog verliezen. Gebruik hiervoor de knowhow van je marketingafdeling.

7. Betrek je werknemers actief bij recruitment

Je werknemers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Zij praten (hopelijk) positief over je bedrijf, bevelen vrienden aan als nieuwe werknemers en kunnen ideeën aanreiken voor nieuwe content.

Leer je werknemers bijvoorbeeld tijdens de onboarding hoe ze hun persoonlijke profielen kunnen beheren en hoe ze op sociale netwerken kunnen communiceren. Beloon aanbevelingen of gebruik testimonials van werknemers voor je wervingscampagne.

8. Promoot actief je bereik

De tijd dat spannende content vanzelf viraal ging, is helaas vrijwel voorbij. Slechts heel weinig campagnes worden een hit die miljoenen keren gedeeld wordt. Onderhoud je profielen goed, voer regelmatig nieuwe campagnes en, het allerbelangrijkste, koppel je wervingsmaatregelen voor sociale media met je andere marketingmaatregelen om hun effect te versterken.

Betaalde online advertentiecampagnes bieden een goede manier om snel een groot bereik te krijgen en je content te laten opvallen.

Scoor punten met een eigen carrièrepagina

Applicant sourcing BestCompany

Een carrièrepagina is je uithangbord om mensen te werven. Het moet overtuigen en gemakkelijk te maken en te onderhouden zijn. Met Personio doe je dat in een paar klikken.

Best practices voor sociale media recruitment

Klaar om aan de slag te gaan? Om je te helpen om alles uit je activiteiten te halen, zijn hier enkele nuttige tips van experts voor 5 verschillende socialmediaplatforms.

Facebook

1. Hou het kort en bondig, leuk en informeel. Plaats vooral foto’s en (live) video’s.

2. Publiceer minstens één bericht per dag om zichtbaar te blijven voor je doelgroep.

3. Plaats betaalde advertenties om meer potentiële kandidaten te bereiken. Schakel de hulp in van je marketingafdeling of een gespecialiseerd bureau.

4. Vergeet mensen niet te bedanken voor hun reacties en opmerkingen. Het liefste doe je dit binnen een paar uur nadat het bericht geplaatst werd. Zie de communicatie op Facebook als een integraal onderdeel van je wervingsproces.

XING en LinkedIn

 1. Onderhoud het bedrijfsprofiel en je persoonlijke profiel als recruiter. Kandidaten moeten je onmiddellijk kunnen identificeren en een professionele eerste indruk van jou persoonlijk en van het bedrijf krijgen.

 2. Gebruik geavanceerde zoekfilters om gerichte kandidaten te vinden die aan je selectiecriteria voldoen.

 3. Stuur kandidaten alleen persoonlijke, individuele berichten en vermijd het gebruik van een hele reeks standaardteksten. Zo vergroot je de kans op positieve reacties.

 4. Blijf in contact met je netwerk, ook als kandidaten momenteel niet in aanmerking komen voor een functie. 

 5. Publiceer je content op het moment dat de gebruikers het meest actief zijn. De beste tijden om content te posten zijn: van dinsdag tot donderdag, ’s ochtends tussen 7.00 en 10.00 uur en ’s middags tussen 16.00 en 18.00 uur.

Instagram

 1. Plaats meerdere keren per week foto’s en korte video’s. Denk hierbij aan onderwerpen zoals de ‘tip van de dag’ of portretten van medewerkers.

 2. Zorg dat je berichten de huisstijl van je bedrijf volgen op een consistente manier. 

 3. Gebruik Instagram Stories om dagelijks zichtbaar te blijven. Je kan bijvoorbeeld een ‘story takeover’ organiseren: een werknemer neemt het Instagram-account van het bedrijf voor een dag over en brengt live verslag uit over zijn of haar werkdag.

 4. Schrijf een leuke, aantrekkelijke beschrijving bij elke post. Vergeet geen hashtags te gebruiken.

 5. Reageer altijd op opmerkingen van volgers en andere gebruikers. Je wil tenslotte in contact komen met potentiële kandidaten.

YouTube

 1. Pak de productie van je video’s professioneel aan en investeer in je concept en in de apparatuur.

2. Presenteer je bedrijf op een authentieke en geloofwaardige wijze. 

 3. Laat je werknemers aan het woord. Potentiële sollicitanten zijn geïnteresseerd in authentieke inzichten in je bedrijf en de mening van je huidige werknemers.

 4. Youtube is een zoekmachine, dus optimaliseer de video zelf, de titel en de beschrijving van je video (SEO).

5. Plaats betaalde advertenties (SEA) met gedetailleerde targeting die worden weergegeven tijdens andere video’s. 

Veelgestelde vragen

Wat is een social media recruiter?

Een social media recruiter is een recruiter die aan de hand van verschillende socialmediaplatformen in contact komt met potentiële kandidaten. Hij of zij zal hier dan ook regelmatig content posten en via deze kanalen contact opnemen met interessante profielen.

Hoe kan social media recruitment effectief worden geïntegreerd in een bestaande wervingsstrategie?

Social media kan als extra kanaal worden toegevoegd in de bestaande wervingsstrategie, maar kan ook dienen ter vervanging van een bestaand kanaal. Bekijk uit welke kanalen je weinig tot geen kandidaten haalt en gebruik dit budget om meer zichtbaarheid te verwerven op sociale media.

Hoe meet je het succes van je inspanningen op het gebied van social media recruitment?

Om het succes van je inspanningen op het gebied van social media recruitment te meten is het belangrijk om het aantal sollicitanten dat je binnenkrijgt via je social media recruitment bij te houden, alsook de kwaliteit van deze kandidaten. Andere meetbare statistieken omvatten onder meer het engagement dat je genereert met je content en het aantal berichten dat binnenkomt.

Welke uitdagingen zijn er bij het gebruik van social media voor recruitment en hoe kunnen deze worden aangepakt?

Een grote uitdaging bij social media recruitment is het bepalen en bereiken van de juiste doelgroep. Omdat je via social media veel mensen tegelijk kan bereiken, zullen er ook veel sollicitanten reageren die helaas niet geschikt zijn voor de vacature. Verfijn je advertenties om dit probleem aan te pakken.

Disclaimer

Maak je werving 40% sneller

NL: Proeftijd/probation period – abbinder - 40% faster