Social media recruitment: voordelen, tips en best practices

Two colleagues work on their social media recruiting strategy.

Alle wegen leiden naar sociale media en recruitment is hierop geen uitzondering. Social media recruitment is een populaire manier geworden om werknemers te vinden. Daarvoor heb je een goed plan, expertise en doorzettingsvermogen nodig. In dit artikel geven we je praktische tips over hoe je precies te werk moet gaan.

Publiceer vacatures met slechts één klik op LinkedIn en andere websites. Met de advertentiepakketten van Personio bespaar je tot wel 45%.

Wat is social media recruitment eigenlijk?

De term social media recruitment omvat alle activiteiten voor personeelsmarketing waarbij bedrijven gebruikmaken van sociale netwerken. Populaire platforms zijn Facebook, Twitter, Instagram en YouTube of carrièrenetwerken zoals LinkedIn. Ook discussieforums of diensten die alleen in specifieke sectoren bekend zijn, behoren hiertoe.

Social media recruitment omvat niet alleen ‘passieve’ activiteiten zoals het onderhouden van een carrièreportal, maar ook het beheren van online community’s en het actief zoeken naar en aanspreken van kandidaten. Het voordeel van social media recruitment is de mogelijkheid om snel en gemakkelijk met kandidaten te communiceren en een groot netwerk van contacten op te bouwen.

Methoden

Bij social media recruitment gebruik je in principe dezelfde methoden als bij andere wervingskanalen. Het enige verschil is dat ze plaatsvinden op sociale netwerken. Daaronder vallen:

  • Active sourcing: je selecteert geschikte kandidaten voor een functie op basis van de gegevens die gebruikers over zichzelf verstrekken op sociale netwerken. Je spreekt deze kandidaten aan en probeert ze voor jouw vacature te winnen.

  • Contentmarketing en employer branding: je publiceert regelmatig content zoals teksten, foto’s en video’s op je socialemediaprofielen om aandacht te trekken van je doelgroep en om je merk als werkgever aan te scherpen. De content moet precies op je doelgroep zijn afgestemd.

    Hoe dat er precies uitziet, hebben we voor je samengevat op deze pagina over employer branding.

  • Mond-tot-mondreclame/influencermarketing: je bouwt sterke netwerken op met medewerkers, klanten, zakenpartners en anderen. Je probeert voordeel te halen uit het bereik van bekende, invloedrijke gebruikers (‘influencers’) in je markten. Via deze netwerken kan je je boodschap gemakkelijker verspreiden en nieuwe werknemers werven via aanbevelingen.

  • Carrièrepagina’s en personeelsadvertenties: je zet een link naar je carrièreportal rechtstreeks op sociale netwerken (en/of linkt je carrièrepagina aan de netwerken) en publiceert er je personeelsadvertenties. Je kan veel potentiële kandidaten bereiken via betaalde campagnes en online advertenties die door veel platforms worden aangeboden.

Scoor punten met een eigen carrièrepagina

Een carrièrepagina is je uithangbord om mensen te werven. Het moet overtuigen en gemakkelijk te maken en te onderhouden zijn. Met Personio doe je dat in een paar klikken.

Applicant sourcing BestCompany

Voordelen

Social media recruitment brengt een hele reeks voordelen met zich mee die het uniek maken als wervingskanaal:

  • Je kan je doelgroep aanspreken in hun persoonlijke omgeving: overal waar ze hun vrije tijd doorbrengen.

  • Zo kom je in contact met kandidaten die niet of alleen passief op zoek zijn naar een nieuwe baan en geen personeelsadvertenties lezen.

  • Vooral bij een jonge doelgroep bouw je relatief snel een imago op als aantrekkelijke werkgever.

  • Op basis van de gegevens die sociale netwerken over hun gebruikers verstrekken, kan je geschikte kandidaten op voorhand selecteren en benaderen.

  • Als je content publiceert die veel gebruikers leuk vinden en delen, kan je snel een zeer hoog bereik krijgen (‘viraal gaan’).

  • Je kan de resultaten van je activiteiten tot in detail volgen en dus betere beslissingen nemen.

Uitdagingen

Zoals bij elke nieuwe methode of techniek moet je een aantal uitdagingen aangaan om succesvol nieuwe werknemers aan te trekken via sociale netwerken:

  • Op ieder platform zijn andere doelgroepen actief. Je moet dus de juiste doelgroep voor jezelf vinden. Sommige doelgroepen maken helemaal geen gebruik van sociale media of staan zeer kritisch tegenover bedrijven die contact met hen opnemen.

  • Aangezien gebruikers zich meestal in een persoonlijke context op sociale netwerken bevinden, moet je ze op de juiste manier aanspreken: onderhoudend en creatief, persoonlijk, snel en direct.

  • Sollicitatie- en selectieprocessen moeten gekoppeld en aangepast worden aan sociale netwerken. Ingewikkelde en omslachtige processen zijn een no-go!

  • Je hebt deskundige kennis nodig om je de nieuwe technologieën eigen te maken en de aandacht te trekken.

  • Je moet marketing en pr, en in het beste geval alle werknemers, bij je activiteiten betrekken en de samenwerking coördineren.

  • Slechte communicatie kan negatieve gevolgen hebben en je imago schaden.

  • Gegevensbescherming op sociale netwerken is een zeer complexe kwestie.

Succesvol social media recruitment in 7 stappen

Begin niet ‘om het even wat’ te posten of hoop dat je pdf-vacatures vanzelf door gebruikers worden gedeeld. Ga planmatig en stapsgewijs te werk:

Ontwikkel een strategie

Analyseer je personeelsplanning en -doelstellingen. Hoe kan en moet social media recruitment bijdragen aan het bereiken van deze doelen? Definieer deze subdoelstellingen concreet, bij voorkeur in samenhang met essentiële kengetallen (KPI’s).

Voorbeeld: in juli willen we via active sourcing 50 mensen op XING aanschrijven. Het doel is dat 5% van hen positief reageert op ons bericht.

Kies geschikte platforms waarop je je doelgroepen kunt bereiken. Houd rekening met je interne middelen en begin met de platforms die het meeste succes beloven, zoals XING en LinkedIn.

Zet processen op

Social media recruitment heeft veel deelnemers nodig die goed kunnen samenwerken. Daarom moet je eerst vragen beantwoorden zoals:

  • Wie doet wat? Wie beslist waarover?

  • Hoe verloopt de directe communicatie met de gebruikers?

  • Welke content moet door wie worden vrijgegeven?

Koppel je sollicitatieprocessen rechtstreeks aan de sociale netwerken en investeer zo nodig in nieuwe software voor sollicitantenmanagement. Kandidaten verwachten dat ze tijdens het proces net zo snel en direct met je kunnen communiceren als ze op sociale media gewend zijn.

Plaats advertenties tot wel 45% goedkoper

Met de advertentiepakketten van Personio kun je met slechts één klik je vacatures op de meest relevante jobportals plaatsen, en dat tegen exclusieve prijzen!

Applicant Sourcing Multiposting

Stel communicatierichtlijnen op

Stel duidelijke richtlijnen op over hoe je werknemers moeten communiceren op sociale media: de toon, welke woorden wel of niet gebruikt moeten worden (‘corporate wording’) en of kandidaten moeten worden aangesproken met ‘jij’ of ‘u’.

Het is vooral belangrijk dat werknemers weten hoe ze moeten reageren in moeilijke situaties: bijvoorbeeld als een gebruiker beledigend wordt, onwaarheden over het bedrijf verspreidt of als een voormalige werknemer zich beklaagt over het bedrijf.

Vergeet niet dat verschillende platforms verschillende communicatiestijlen vereisen. Op Facebook moet je gebruikers waarschijnlijk anders aanspreken dan op XING.

Creëer een professionele indruk

Gebruik de mogelijkheden van de netwerken om aantrekkelijke profielen of bedrijfspagina’s te creëren. Zorg ervoor dat potentiële kandidaten je kunnen vinden en een positieve eerste indruk krijgen. Stem het visuele aspect van je profielen af op je bedrijfsidentiteit.

Houd je gegevens actueel. Bekijk de zoekfuncties van de afzonderlijke platforms en optimaliseer je profielen zodat je gevonden wordt via de zoektermen die voor jou belangrijk zijn.

Publiceer 

Je moet voortdurend nieuwe content publiceren om zichtbaar te blijven. Maak een gedetailleerde redactionele planning voor je social media recruitment. De content en de frequentie moeten aansluiten bij het betreffende platform en de doelgroep. Op sociale media zoals Instagram moet je zelfs meerdere keren per dag foto’s of video’s plaatsen!

Wees creatief, vertel spannende verhalen en produceer topkwaliteit. Je moet de gebruikers vermaken en hun aandacht trekken, maar tegelijkertijd mag je je wervingsdoelen niet uit het oog verliezen. Gebruik hiervoor de knowhow van je marketingafdeling.

Betrek je werknemers er actief bij

Je werknemers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Zij praten (hopelijk) positief over je bedrijf, bevelen vrienden aan als nieuwe werknemers en kunnen ideeën aanreiken voor nieuwe content.

Leer je werknemers bijvoorbeeld tijdens de onboarding hoe ze hun persoonlijke profielen kunnen beheren en hoe ze op sociale netwerken kunnen communiceren. Beloon aanbevelingen of gebruik testimonials van werknemers voor wervingscampagnes.

Promoot actief je bereik

De tijd dat spannende content vanzelf viral ging, is helaas voorbij. Slechts heel weinig campagnes worden een hit die miljoenen keren gedeeld wordt. Onderhoud je profielen goed, voer regelmatig campagnes en, het allerbelangrijkste, koppel je wervingsmaatregelen voor sociale media met je andere marketingmaatregelen om hun effect te versterken.

Betaalde online advertentiecampagnes zijn een goede manier om snel een groot bereik te krijgen en je content te laten opvallen.

Best practices voor sociale media recruitment

Klaar om aan de slag te gaan? Om je te helpen alles uit je activiteiten te halen, zijn hier 5 tips van experts voor 5 verschillende socialmediaplatforms.

Facebook

✓ Facebook is een platform om vrienden te ontmoeten en je te vermaken. Daarom luidt het motto voor alle content: kort en bondig, leuk en informeel. Plaats vooral foto’s en (live) video’s. Alleen maar tekst of links worden veel minder vaak getoond aan Facebook-gebruikers (vanwege het algoritme) en hebben slechts een laag bereik.

✓ Publiceer minstens een bericht per dag, want anders verdwijn je tussen alle content.

✓ Plaats betaalde advertenties om meer potentiële kandidaten te bereiken. Je kan het beste een gespecialiseerd bureau inhuren dat je advertenties kan optimaliseren voor de hoogst mogelijke klikfrequentie, of schakel de hulp in van je marketingafdeling.

✓ Vergeet mensen niet te bedanken voor hun reacties en opmerkingen en om te reageren op vragen, het liefst binnen een paar uur! Dat verwachten de gebruikers. Zie de communicatie op Facebook daarom alvast als onderdeel van je wervingsproces.

XING en LinkedIn

✓ Onderhoud het bedrijfsprofiel en je persoonlijke profiel als recruiter. Kandidaten moeten je onmiddellijk kunnen identificeren en een professionele eerste indruk van je krijgen.

✓ Gebruik geavanceerde zoekfilters om kandidaten te vinden die aan je selectiecriteria voldoen, bijvoorbeeld op basis van sector, beroepsniveau of vorige werkgevers. Controleer de profielen van kandidaten grondig en benader alleen kandidaten die echt geschikt zijn voor je bedrijf.

✓ Stuur kandidaten alleen persoonlijke, individuele berichten in plaats van een hele reeks standaardteksten. Dat vergroot de kans op positieve reacties.

✓ Stuur regelmatig een leuk berichtje naar je contacten, ook als ze momenteel niet in aanmerking komen voor een functie. Een sterk netwerk is het allerbelangrijkste voor elke recruiter.

✓ Publiceer je content wanneer gebruikers het meest actief zijn. De beste tijden zijn van dinsdag tot donderdag, ‘s ochtends tussen 7.00 en 10.00 uur en ‘s middags tussen 16.00 en 18.00 uur.

Instagram

✓ Plaats meerdere keren per dag foto’s en korte video’s. Vooral die laatste zijn erg populair. Creëer een standaardopmaak voor je posts die gebruikers herkennen en waarmee je je onderscheidt van de feed, bijvoorbeeld de ‘tip van de dag’ of portretten van medewerkers.

✓ Zorg dat je berichten de huisstijl van je bedrijf volgen. Een consistent kleurenpalet, bepaalde visuele elementen of zelfs een subtiel geplaatst logo zijn goede opties.

✓ Gebruik Instagram Stories: foto- of videoreeksen die maar 24 uur beschikbaar zijn. De stories zijn enorm populair. Je kan bijvoorbeeld een ‘story takeover’ organiseren: een werknemer neemt het Instagram-account voor een dag over en doet live verslag van zijn of haar werkdag.

✓ Schrijf een leuke, zinvolle beschrijving bij elke post. Voeg extra informatie toe, eventueel een link naar je website en hashtags.

✓ Reageer altijd op opmerkingen. Je wil tenslotte in contact komen met potentiële kandidaten.

Youtube

✓ Pak de productie van je video’s professioneel aan en investeer in je concept en in apparatuur. De doelgroepen stellen immers hoge eisen aan de kwaliteit en content van video’s.

✓ Presenteer je bedrijf op authentieke en geloofwaardige wijze. Besteed geen tijd aan het produceren van glossy video’s. Je hoeft ook niet enorm creatief te zijn: als je werknemers niet graag zingen en dansen, dwing ze dan niet om dat voor een video te doen.

✓ Laat je werknemers aan het woord. Potentiële sollicitanten zijn geïnteresseerd in echte inzichten in je bedrijf en de mening van je werknemers is belangrijker dan welke reclameboodschap ook.

✓ Youtube is de grootste zoekmachine voor video’s. Optimaliseer de video zelf, de titel en de beschrijving voor Youtube en Google Search.

✓ Plaats betaalde advertenties die worden weergegeven tijdens andere video’s. Youtube biedt hiervoor gedetailleerde targetingopties, waarmee je je doelgroep kunt definiëren.

Bereik sollicitanten op sociale netwerken met slechts één klik

Applicant sourcing Multiposting