14. september 2020

Toppresteerders: 8 kwaliteiten die ze moeten hebben

Motivated Employees

Bijna iedereen weet wel wat een goede medewerker is: een betrouwbare, hardwerkende teamspeler met leidinggevende kwaliteiten. Maar er is een verschil tussen goede en uitzonderlijk goede werknemers. Hieronder vind je acht kenmerken van een bovengemiddelde werknemer die je zeker niet terugvindt in je prestatierapport. Het voordeel van deze vaardigheden: ze beïnvloeden niet alleen de prestaties van de werknemer zelf, maar ook die van alle andere werknemers. Dat heeft dan weer een invloed op je bedrijfsresultaat.

Met Personio kun je de prestaties van je werknemers meten, bijvoorbeeld via individueel bepaalde doelstelling. Meer informatie vind je hier.

1. Ze ondernemen dingen, zelfs als die niet tot hun functieomschrijving behoren

Vooral in kleinere bedrijven is het belangrijk dat werknemers zelfstandig werken, zelf prioriteiten stellen en taken proactief aanpakken, of dat nu in hun functieomschrijving staat of niet. Een uitzonderlijk goede werknemer staat niet stil bij gevoelens, functietitels of hiërarchie. Als de werknemer merkt dat er een probleem is, schiet hij of zij meteen te hulp en zoekt naar oplossingen. Ook al behoort dat eigenlijk niet tot zijn of haar werk.

2. Ongewoon maar buitengewoon goed

Ze kunnen excentriek, provocerend of zelfs bijna onbeleefd zijn. Maar ze bedoelen het allemaal positief. Want als je uitzonderlijk goede resultaten wilt, moet je uitzonderlijke maatregelen nemen. Deze resultaten kunnen zelden worden bereikt met middelmatige werknemers. Werk is tenslotte meestal meer dan alleen het uitvoeren van routinetaken.

Uitzonderlijk goede werknemers helpen je om gestandaardiseerde processen opnieuw te bekijken, nieuwe inspiratie op te doen, nieuwe wegen in te slaan en de status quo te herdefiniëren. Dat is meestal niet alleen leuk, maar helpt je ook om flexibel te blijven en je eigen grenzen te blijven verleggen.

Goede voorbereiding, duidelijke planning

Met Personio heb je altijd toegang tot feedback en informatie van medewerkers, zodat je goed voorbereid aan je personeelsgesprekken begint.

Leistungsbeurteilungsbogen Vorlage

3. Ze weten wanneer ze een stapje terug moeten doen

Bijzondere karakters zijn een verrijking voor elk bedrijf. Maar ze moeten weten wanneer het goed is om uit te blinken en wanneer het zinvol is om deel uit te maken van het team en niet als individu te handelen. Bij omvangrijke taken is het belangrijk dat individuele werknemers zichzelf niet vooropstellen maar dat de groep als geheel ze aanpakt. Een uitzonderlijk goede werknemer weet precies wanneer hij of zij eigenzinnig kan zijn en wanneer het beter is om zich aan te passen.

4. Ze complimenteren andere werknemers

Iedere werknemer vindt het fijn om complimenten te krijgen van de leidinggevende. Maar lof is echter nog waardevoller als die van een collega komt. En beter nog als het komt van iemand tegen wie je opkijkt. Anderen complimenteren en hen daarmee op de voorgrond plaatsen, getuigt van onbaatzuchtigheid en toont aan dat de sterke punten en de prestaties van collega’s worden gezien en worden erkend. En: lof motiveert de andere werknemers om ook aan zichzelf te werken.

5. Ze weten hoe en wanneer ze gevoelige onderwerpen moeten aankaarten

Om een open werksfeer te creëren en de communicatie in stand te houden, is het belangrijk om vrijuit te kunnen spreken over dingen. Waarbij sommige dingen beter onder vier ogen kunnen worden besproken. Goede werknemers hebben vaak de neiging om problemen in een groep aan te kaarten, omdat ze het gevoel hebben zich daarvoor in de juiste positie te bevinden en zich ermee profileren. Het verschil met uitzonderlijk goede werknemers: die bespreken gevoelige onderwerpen liever onder vertrouwelijkere omstandigheden, bijvoorbeeld voor of na een vergadering omdat ze weten dat explosieve onderwerpen de andere werknemers snel onzeker kunnen maken.

1 op de 5 betrokken werknemers loopt het risico op een burn-out

Een hoge mate van betrokkenheid kan gepaard gaan met een hoog stressniveau. In het ergste geval heeft dat negatieve gevolgen, zoals een burn-out. Emma Seppala van de Stanford University vertelt in de Harvard Business Review hoe je dat kunt voorkomen. Je kunt het artikel hier lezen.

Verhoog de prestaties van werknemers

Alles wat je daarvoor nodig hebt, is een doorlopend prestatieproces met regelmatige gesprekken. Want alleen op die manier is individuele ontwikkeling mogelijk. Personio helpt je dit proces te beheren.

Performance_Cycle

6. Ze zetten vraagtekens bij de status quo

Sommige werknemers zijn erg verlegen. Zowel in grote groepen als tijdens individuele gesprekken durven zij geen belangrijke vragen te stellen of zich uit te spreken. Een uitzonderlijk goede werknemer durft altijd vragen te stellen en dingen in twijfel te trekken. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen. Hij of zij voelt aan wanneer anderen zich zorgen maken, maar niets durven te zeggen. Daarom zal hij of zij vaak voor hen opkomen, hun zorgen en vragen bespreekbaar maken en zo optreden als woordvoerder van de groep.

7. Ze hebben de ambitie om zich aan iedereen te bewijzen

Opleiding, talent en intelligentie zijn natuurlijk basisvereisten voor een goede werknemer. Maar een zeer goede werknemer beschikt ook over veel zelfmotivatie. Die drijfveer leidt er vaak toe dat ze degenen die aan hen twijfelen, het tegendeel willen bewijzen. Deze drijfveer is goud waard want die drijft de werknemers tot het uiterste van hun kunnen en soms zelfs verder. Uitzonderlijk goede werknemers worden gedreven door een dieper gevoel dan alleen maar hun werk goed willen doen.

8. Ze hebben een hekel aan stagnatie

Van goede werknemers wordt verwacht dat zij structuren en instructies volgen. Uitzonderlijk goede werknemers zullen deze structuren en instructies in twijfel trekken, herzien en opnieuw vorm geven. Want ze zijn moeilijk tevreden te stellen. Dat is een goede zaak, want het zijn juist deze werknemers die altijd met processen starten en die innoveren en verbeteren. Niet omdat dat van hen verlangd wordt maar omdat ze van nature niet tegen stagnatie kunnen, altijd verder willen gaan en steeds beter willen worden.

Zo kun je toppresteerders op lange termijn in je bedrijf houden.

Conclusie

Hou deze acht punten in je achterhoofd, de volgende keer dat je werknemers aanneemt want dit zijn precies die vaardigheden die je bedrijf naar succes leiden.Niet iedereen is nu eenmaal een uitblinker. Om werknemers op basis van hun eigenschappen in te zetten en te stimuleren, moet je individuele prestaties en doelen vastleggen.

Dit sjabloon helpt je om de doelstellingen van je werknemers vast te leggen.

Stimuleer de ontwikkeling van je medewerkers

Performance