11. april 2023

AI en HR: hoe kunstmatige intelligentie jou vooruit helpt

Colleagues completing a digital maturity assessment together

De integratie van Artificial Intelligence (AI) in Human Resources (HR) biedt veel mogelijkheden. Het geeft organisaties de kans om hun wervingsproces, talentmanagement en personeelsbeheer aan te pakken en verder te ontwikkelen. In deze blog lees je wat de voordelen van kunstmatige intelligentie voor HR-software zijn en hoe HR-medewerkers hierdoor meer tijd overhouden.

Efficiëntie: stroomlijn en automatiseer

Efficiëntie is één van de belangrijkste manieren waarop AI de software van HR eenvoudiger en makkelijker in het gebruik maakt. Veel taken zijn al geautomatiseerd door HR-software, maar door kunstmatige intelligentie te gebruiken, ga je hier nog een stap in verder. Je kunt namelijk AI inzetten door automatische antwoorden aan te maken voor herhaalvragen.

De bekendste tool waarmee AI zich op het gebied van tekst mee onderscheidt, is het populaire ChatGPT. Hiermee geef je de software een vraag of opdracht, waarna er voor je ogen een antwoord verschijnt. Sterker nog, je ziet zelfs hoe het antwoord zich voor je neus ontvouwt.

Er zijn meerdere manieren om AI in te zetten. Met ChatGPT kun je niet alleen tekst, maar ook code uit laten schrijven, zodat je processen verder automatiseert en eventuele fout eenvoudig verbetert. Hierbij is het wel belangrijk om dit altijd streng na te lopen, zowel met code als met tekst. Zo houd je de controle over je eigen tone of voice en haal je eventuele stijl- en spellingsfouten er alsnog uit.

De grenzen van ChatGPT

In ons webinar  ‘Beyond the Buzz - Actionable AI Best Practices for Real HR Impact’ ging onze spreker Dr. Daniel Mühlbauer verder in op het gebruik van ChatGPT. Hoewel het veel voordelen heeft, zitten er ook grenzen aan deze tool. Denk hierbij aan:

  • Het altijd bij de hand hebben van de laatste informatie.

  • Het hebben van een gelimiteerde database voor informatie.

  • De manier waarop ChatGPT zinnen formuleert. Controleer hierbij of de informatie juist is en geen objectief geschreven staat.

AI kan op dit gebied dus erg handig zijn, maar denk er altijd aan om zelf te controleren of alles klopt wat er staat. Zelfstandig blijven nadenken is altijd belangrijk en het gebruik van tools als ChatGPT is hierop geen uitzondering.

Betere besluitvorming: Laat HR door AI beslissingen nemen

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om goed talent voor je organisatie te werven. Daarom is het van belang dat je hier een zo goed mogelijke keuze in maakt. Met de inzet van kunstmatige intelligentie kan HR hier betere besluiten in nemen. Dit kan door profielen te analyseren, eerdere prestaties van potentieel nieuwe medewerkers te scannen en te kijken welke feedback er vanuit vorige organisaties kwam.

Dit helpt je om een goede eerste stap te zetten en de juiste kandidaat voor een topfunctie uit te kiezen. AI kan de beste kandidaat uitzoeken. Bovendien is het mogelijk - als je bij de vorige stap goed hebt opgelet - om kandidaten automatisch een vervolgmail te sturen. Dit geldt voor zowel geschikte als afvallende kandidaten.

Meer objectiviteit

Een punt wat perfect aansluit op het vorige voordeel van AI voor HR, is een boost geven aan de objectiviteit. Hiermee bedoelen we niet dat alles wat kunstmatige intelligentie doet 100% neutraal is. Wel kan het ervoor zorgen dat het blinde vlekken in jouw waarneming wegneemt. Dit kan bijdragen aan een werving die zowel eerlijker als diverser verloopt.

Volgens een studie van de Harvard Business Review biedt het gebruik van AI enkele voordelen om (onbewuste) vooroordelen binnen HR te voorkomen. Zij stellen namelijk dat we eerder de neiging hebben om mensen aan te nemen met wie we qua uiterlijk en karaktertrekken al bekend zijn. Daarnaast geef je nieuwe mensen een eerlijke kans wanneer je zoekt naar iemand met ‘werkgerelateerde ervaring’. Wanneer er een geschiedenis is waarbij één groepering een vakgebied domineert, zijn we snel geneigd om iemand aan te nemen die deze kenmerken ook heeft. Ook als iemand anders beter blijkt te zijn. Daarom kan AI zorgen dat HR-teams minder te maken hebben met vooroordelen.

Ga voor een betere kandidaatervaring

Hoewel er weinig termen zo afstandelijk klinken als kunstmatige intelligentie, kun je AI goed gebruiken voor betere HR-ervaring. Met het inrichten van goede chatbots en gepersonaliseerde communicatie creëer je een grotere betrokkenheid van je kandidaten. Daarnaast krijgt jouw organisatie een betere reputatie wanneer er meer en betere antwoorden op vragen ontstaan. Dit zorgt ervoor dat anderen je organisatie sneller aanbevelen. En laat mond-tot-mond reclame één van de meest waardevolle manieren van promotie zijn.

Net als bij het automatiseren van processen kun je voor dit proces een bekende AI-tool als ChatGPT gebruiken. Houd er uiteraard rekening mee dat je altijd moet controleren of die teksten feitelijk juist zijn of het aansluit op de boodschap die je als organisatie uit wilt dragen.

In ons webinar ‘Beyond the Buzz - Actionable AI Best Practices for Real HR Impact’ legt Dr. Daniel Mühlbauer uit hoe de tool BOO ook bijdraagt aan een goede recruiting. Zo zorgt deze technologie voor een optimale zoekreeks met ‘Booleaanse’ operatoren. Deze vinden op verschillende platforms plaats, zoals LinkedIn en GitHub. Hiermee is het makkelijker om mensen te vinden die aan een bepaalde functieomschrijving voldoen. 

Kostenbesparing: een direct gevolg van AI voor HR

Het laatste is iets waar mensen vaak niet over durven te beginnen: de kosten. Toch is het een feit dat AI ervoor zorgt dat er voor HR-medewerkers minder tijd nodig is voor het handmatig bijhouden van administratieve taken. Met het gebruik van HR-software en ondersteunende hulp van kunstmatige intelligentie bespaar je kosten en heb je meer tijd voor andere belangrijke taken. Zo hebben HR-medewerkers tijd om te investeren in de ontwikkeling van mensen binnen je organisatie.

AI biedt dus voor HR grote mogelijkheden, maar het is altijd goed om zelf met een kritische blik naar de toekomst van kunstmatige intelligentie te kijken. Gebruik het waar grote kansen zich voordoen, maar laat het niet al het denkwerk voor jou doen. Zorg er altijd voor dat je er zo verstandig mogelijk mee omgaat.

Meer tijd voor wat het belangrijkst is: mensen

Digitalisierung-HR-Arbeit