Orderbird

Gemakkelijk en effectief – Groei ondersteunen bij orderbird

Branche: Softwareoplossingen

Over het bedrijf: Orderbird werd in 2011 opgericht in Berlijn. Vandaag de dag werken er meer dan 110 medewerkers in de vestigingen in Berlijn en Wenen. Met hun iPad-kassasysteem is het bedrijf toonaangevend in Europa en ondersteunen ze meer dan 10.000 individuele restauranthouders in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk.

Orderbird Hero Image
ERROR: Image SRC must be provided
People & Culture Team

People & Culture Team

Orderbird Logo

Hoe Orderbird hun groei met Personio beheerde

In 2016 moest orderbird kiezen voor een nieuw recruitmentsysteem dat de organisatie in staat zou stellen om de razendsnelle groei van het team bij te benen. De organisatie twijfelde tussen Softgarden en een freemium programma. In beide gevallen zou verdere groei van de organisatie echter hogere kosten opleveren. In Personio vond orderbird niet alleen een oplossing op het gebied van recruitment, maar ook alle andere belangrijke functionaliteiten van HR-beheersoftware in één systeem.

Met Personio besparen we gemiddeld 20% op de tijd die we besteden aan HR-taken. Die tijd kunnen we gebruiken voor gesprekken en besprekingen.

140
medewerkers
20
% tijd bespaard op HR-taken
10,000
individuele gastronomen

In Personio vond Orderbird een partner die HR begrijpt. Daardoor konden wij ons concentreren op belangrijke onderwerpen.

Onopgeloste uitdagingen

Orderbird was op zoek naar een nieuwe oplossing die de organisatie zou helpen om te gaan met hun toenemende complexiteit. Zowel tijdbesparing als minimalisering van de kosten en administratieve rompslomp waren belangrijk. Met betrekking tot de alternatieven waren er verschillende programma’s nodig om over alle functionaliteiten te kunnen beschikken. Dat zou niet alleen hebben geleid tot hogere kosten, maar ook tot problemen op het gebied van interoperabiliteit. Veel softwareoplossingen werden afgekeurd –voornamelijk vanwege de hoge kosten. Personio bleek dan ook het gunstigste alternatief, dat enkele honderden euro’s minder kostte.

Problemen met administratief HR-management

De administratieve last die de snelle groei met zich meebracht, vormde een groot probleem voor orderbird, want de meeste oplossingen om deze problemen aan te kunnen overstegen het budget. Ook waren sommige individuele alternatieven van goedkopere externe leveranciers uitgesloten. Ze bevonden zich in ‘grijs gebied’ als het ging om de eisen op het gebied van gegevensprivacy, dus kon men er geen gebruik van maken.

Verschillende Excel-spreadsheets met inconsistente werknemersgegevens leidden tot verwarring binnen het team en er ging vaak tijd verloren, omdat de gegevens steeds opnieuw moesten worden afgestemd. Het probleem ging door tot in de communicatie: de inefficiënte spreadsheets leidden tot langdurige discussies om de gegevens te verduidelijken.

  • Kostenbesparing

  • Gegevensbescherming

  • Consistentie in gegevens

Geen problemen meer bij werving

Lange informatiekanalen maakten het moeilijk om medewerkers bij het wervingsproces te betrekken. Het kostte veel tijd om sollicitatiedocumenten beschikbaar te stellen aan elke wervingsmanager of sollicitant en om hun feedback te verzamelen. De communicatie via e-mail verliep verwarrend en leverde vertraagde discussies en afspraken op. Bovendien werd de uitvoering van andere belangrijke taken erdoor belemmerd.

Het leidde er ook nog eens toe dat het aannemen van medewerkers langer duurde, en maakte het moeilijker om een overzicht te krijgen van de prestaties van alle afzonderlijke wervingskanalen. Daardoor was het wervingsproces weinig efficiënt en bleef het mogelijke potentieel verborgen. Door deze ingewikkelde communicatiesituatie liep de organisatie sommige sollicitanten mis.

  • Minimale monitoring

  • Lange time-to-hire

  • Misgelopen sollicitanten

Orderbird Restaurant

Effectief en eenvoudig HR-management

Dankzij het programma dat alle relevante medewerkersgegevens opslaat en beheert zijn onnodige, tijdrovende stappen verleden tijd. Veel gegevens hoeven niet meer te worden overgedragen, of de overdracht is geautomatiseerd. Naast de tijdbesparing neemt ook de consistentie van de gegevens toe.

Toch profiteert niet alleen de HR-afdeling van de overstap op een ander systeem. Personio helpt ook nieuwe medewerkers. Dankzij een eenduidig en betekenisvol onboardingproces voelen medewerkers zich welkom en kunnen ze sneller vertrouwd raken met hun taken. Dat medewerkers hun eigen persoonsgegevens kunnen bewerken, levert HR een tijdbesparing op en vereenvoudigt de dagelijkse werkzaamheden.

  • Tijdwinst

  • Effectieve onboarding

  • Zelfservice voor medewerkers

Orderbird Lounge

Complexe wervingsprocessen eenvoudig georganiseerd – met Personio

Bij nieuwe sollicitaties kan nu tussen verschillende afdelingen en functieniveaus transparante feedback worden gegeven op cv’s en gesprekken. Er kunnen eenvoudig andere teamleden worden toegevoerd, en beslissingen over de geschiktheid van een sollicitant binnen een team kunnen gezamenlijk worden genomen.

Deze goed doordachte communicatiestructuur wordt voortgezet tijdens het contact met de sollicitant doordat de centrale e-mailfunctie in Personio snelle communicatie bevordert. Er kan heel snel worden gereageerd op veranderingen en er kunnen eenvoudig extra stappen worden gezet.

Orderbird geniet ook van volledige flexibiliteit in hun employer branding. De vacaturepagina werd naar wens aangepast en de integratie met Personio was eenvoudig. Kandidaten kunnen daardoor met een paar klikken solliciteren, terwijl al hun relevante gegevens direct beschikbaar zijn.

  • Kort feedbackproces

  • Eenvoudig sollicitatieproces

  • Heel flexibel

Implementatie – Een plan voor 90 dagen

Ook een korte implementatieperiode levert tijdwinst op. Nadat de gegevens werden voorbereid, werden alle gegevens in korte tijd naar Personio gemigreerd. Het nieuwe systeem was daardoor snel inzetbaar en mede dankzij het intuïtieve ontwerp hoefden de medewerkers niet lang aan de tool te wennen.

De afdeling Recruitment kreeg een eenduidig overzicht van het gehele proces, dat ook nog eens transparanter werd gemaakt voor de medewerkers. Het team kon filteren op de meest efficiënte kanalen, zodat niets in de weg staat om op een later moment activiteiten op dit gebied uit te breiden.

Omdat complexe hiërarchieën worden geïmplementeerd met behulp van het rol-rechtensysteem, zorgt Personio ook voor de beveiliging van de gegevens. Met dit systeem heeft elke medewerker verschillende functionaliteiten tot zijn beschikking.

  • Heel flexibel

  • Kort feedbackproces

  • Eenvoudige integratie

Je persoonlijke webdemo

Wil je weten of Personio ook jouw teams kan ondersteunen? Onze experts laten je graag het platform zien met een gratis demo, afgestemd op de behoeften van jouw bedrijf.

  • Introductie van alle productfuncties

  • Extra aandacht voor de onderdelen waarin jij geïnteresseerd bent

  • Antwoord op al je vragen

Webdemo International Faces

Boek je gratis demo

We nemen alleen contact met je op om een afspraak te maken die voor jou past en om jouw specifieke vereisten door te nemen.