LUSH GmbH

Hoe efficiënte HR een revolutie in cosmetica aanwakkert

Branche: Cosmetica

Over het bedrijf: LUSH is een bad-, lichaams-, huid- en haarverzorgingsbedrijf dat ernaar streeft om verse, ethisch verantwoorde, dierproefvrije, vegetarische, handgemaakte, afvalarme en effectieve producten te maken. Het is de missie van LUSH om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop over cosmetische producten wordt gedacht en hoe ze worden gebruikt. Als bedrijf ziet Lush diversiteit als een belangrijke motivator voor de medewerkers, zodat ze zich kunnen ontwikkelen als wie ze zijn.

lush
Lush Kristin Brandt
Kristin Brandt

Senior HR Manager

Lush Logo

Het probleem: veel handwerk

Voor de overstap op Personio, gebruikte LUSH verschillende tools waarmee ze al een eind op weg waren. Maar er was nog ruimte voor verbetering. Hoewel sommige HR-werkzaamheden eenvoudig met die tools konden worden gedaan, zoals het bijhouden van de gewerkte uren, kostten andere taken, zoals rapporteren, nog steeds erg veel tijd. Wat ze nodig hadden misten was een holistisch systeem om al hun workflows te automatiseren, over het complete scala aan HR-oplossingen.

Kristin, senior HR-manager, legt uit, “Het werk bestond uit een heleboel stappen en over het algemeen waren HR-gegevens alleen toegankelijk via ons maandelijkse rapport over de loonadministratie.” Er moest een betere manier zijn!

Als groeiend bedrijf met een kantoor, thuiswerkende teamleden en meerdere winkellocaties, had het team een HR-oplossing nodig die zou helpen om de tijd te verminderen die ging zitten in allerlei handmatige werkzaamheden. Ook wilden ze meer en betere mogelijkheden om hun cultuur te ondersteunen, door medewerkers in de hele organisatie bij het proces te betrekken en ze de mogelijkheid te geven om hun stem te laten horen.

  • Handmatige HR-processen

  • Onvoldoende genoeg toegang tot relevante personeelsgegevens

  • Een systeem dat wel werkte, maar dat hun werk niet kon optimaliseren

41
winkels in heel Duitsland en Tsjechië
64
verschillende Personio-templates in gebruik
450
medewerkers die worden beheerd met Personio

Met al onze belangrijkste vereisten kwamen we uit bij Personio.

Een heldere beslissing

Omdat er veel handmatig werk was en niet genoeg toegang tot informatie, ging het team van LUSH op zoek naar een nieuwe, holistische oplossing. “We zochten een systeem dat een alles-in-één-oplossing kon bieden voor urenregistratie, absentiebeheer, recruitment en analyse”, vertelt Kristin.

Het was vooral belangrijk om één systeem te vinden waarmee het hele bedrijf – en iedere medewerker – kon werken. Dit zou het mogelijk maken om een omgeving te creëren waarmee iedere winkellocatie vanaf dag één kon worden ondersteund.

Bovendien zochten ze naar het extra voordeel van een product dat voortdurend verbeterd wordt. De mogelijkheid om met een customer success manager te werken was ook belangrijk, zodat de oplossing kon meegroeien met hun veranderende behoeften.

Omdat het HR-besturingssysteem van Personio bleek aan te sluiten bij LUSH’s visie op het mondiger maken van werknemers en bovendien aan al hun andere eisen voldeed, was de beslissing snel genomen.

Lush Shampoo

De resultaten: het leven bij LUSH met Personio

Sinds de beslissing is gemaakt om Personio te implementeren, is de oplossing een belangrijke steunpilaar geworden in de dagelijkse routine van Kristin en het team. Zoals zij zelf zegt: “Ik heb Personio altijd open staan. Als medewerkers me bellen of als ik een vergadering in moet, kijk ik altijd eerst even in Personio om de cijfers of conceptrapporten te bekijken. Ik gebruik het de hele dag door, van het begin van mijn werkdag tot ik klaar ben.”

Toegang tot deze informatie is een enorm pluspunt gebleken. Dankzij Personio heeft het team direct toegang tot de personeelsgegevens die ze nodig hebben en tot de cijfers daarachter. Maar het heeft ook geholpen om de relatie tussen het kantoor en de winkels te verbeteren. Een van haar favoriete onderdelen is Personio’s templatefunctie, die de verschillende documenten stroomlijnt en het makkelijker maakt om beleidsregels te delen en arbeidscontracten te versturen: “Dankzij de templatefunctie besparen we zoveel tijd en zijn processen zoveel gemakkelijker geworden!”

En dan is er het aantrekken van nieuwe mensen: “Recruitment is echt enorm verbeterd. Vroeger deden we werving vooral handmatig en vaak erg ad hoc — tegenwoordig kunnen we sollicitanten naar Personio leiden en die gegevens gebruiken om winkels te ondersteunen bij de werving”, legt Kristin uit. Ze vervolgt: “Personio is voor veel mensen vaak het eerste contactpunt als ze via het systeem solliciteren, dus het hele traject van de kandidaat loopt via Personio. En als ze werknemer worden, dan begint het onboarding-traject ook in Personio, compleet met alle gegevens.”

Personio helpt ook om mensen beter te betrekken bij de cultuur van LUSH, onder andere door iedere medewerker het systeem actief te laten gebruiken: “Alle medewerkers hebben toegang tot Personio en worden ook in staat gesteld de self-servicetool te gebruiken. Ze vragen verlof aan, houden contact met managers en gebruiken openbare profielen om met collega’s in contact te blijven… Ze krijgen een overzicht van het hele bedrijf zonder dat ze meerdere tools nodig hebben”, zegt Kristin.

Customer success management met Personio

Als onderdeel van hun ervaring met Personio hebben Kristin en het team bij LUSH hun eigen customer success manager, om ervoor te zorgen dat ze voortdurend het beste uit Personio halen.

We kunnen altijd met nieuwe ideeën komen en onze customer success manager helpt ons om deze te realiseren.

‘We vergaderen om de week met Max, onze customer success manager, en hebben een heel hechte band…Wat we echt aan Max waarderen is dat we altijd kunnen overleggen en met nieuwe ideeën kunnen komen, waarop Max ons helpt om die ideeën daadwerkelijk te realiseren.” Die instelling van innovatie en samenwerking is ontzettend belangrijk voor het team. “We kunnen ideeën uitwisselen en erover praten en dat maakt de relatie voor ons echt bijzonder. Het is geweldig om met iemand te kunnen overleggen.”

  • Direct toegang tot betrouwbare informatie, gegevens en inzichten over werknemers

  • Gestroomlijnde wervingsprocessen die snel van kandidaten werknemers maken

  • Het vermogen om de unieke cultuur van LUSH via de HR-oplossing tot uitdrukking te brengen

Wat waardeer je het meest aan Personio?

In Kristins werk is het vooral belangrijk dat, ongeacht welke HR-oplossing LUSH ook gebruikt, deze moet passen bij hun innovatieve, vooruitstrevende en inclusieve bedrijfscultuur.

In haar woorden: “Diversiteit en inclusiviteit is een ontzettend belangrijk onderdeel van onze bedrijfscultuur. Met Personio konden we iedere medewerker de mogelijkheid bieden om hun eigen voornaamwoorden te kiezen. Zo weten mensen hoe ze andere medewerkers kunnen aanspreken op een manier waar iedereen zich comfortabel bij voelt.”

De manier waarop Personio deze mogelijkheid niet alleen bood, maar dat ook nog eens deed op een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke manier voor iedere medewerker, is precies wat Kristin zo waardeert aan het werken met dit product.

Customer Success Story: LUSH & Personio

We hebben uw toestemming nodig om deze dienst te laden!

Deze inhoud mag niet geladen worden vanwege trackers die niet aan de bezoeker bekend worden gemaakt.

Je persoonlijke webdemo

Wil je weten of Personio ook jouw teams kan ondersteunen? Onze experts laten je graag het platform zien met een gratis demo, afgestemd op de behoeften van jouw bedrijf.

  • Introductie van alle productfuncties

  • Extra aandacht voor de onderdelen waarin jij geïnteresseerd bent

  • Antwoord op al je vragen

Webdemo International Faces

Boek je gratis demo

We nemen alleen contact met je op om een afspraak te maken die voor jou past en om jouw specifieke vereisten door te nemen.