HR-marketing: definities, uitdagingen en maatregelen

Kollegen bei der Mittagspause

Het succes van je bedrijf hang af van de mate waarin het je lukt om gekwalificeerde medewerkers aan te trekken en te behouden. Daar kan HR-marketing bij helpen, door de klassieke marketingprincipes toe te passen op de HR-wereld en je optimaal voorbereid bent voor de ‘War for Talent’.

Download hier de gids voor HR-marketing (Engelstalig)

Definitie van HR-marketing: waar gaat het eigenlijk over?

HR-marketing heeft voor bedrijven als doel om hoogopgeleide en goed gemotiveerde medewerkers aan te trekken en te behouden. Daarvoor bestaan twee soorten activiteiten:

Personeelsmarketing heeft dus drie belangrijke functies:

  • Helpen bij de werving van nieuwe medewerkers: hoe aantrekkelijker de werkgever is, hoe interessanter hij is voor talent
  • Het motiveren van bestaande medewerkers: enthousiaste medewerkers blijven bij het bedrijf (en praten daar positief over)
  • Medewerkers en kandidaten bewust maken van de attractiviteit van het bedrijf

Bedrijven die actief gebruikmaken van HR-marketing, communiceren dus met medewerkers en kandidaten. Ze positioneren zich ten opzichte van hun doelgroep en nemen concrete acties om hun doelen te bereiken.

Daarbij worden klassieke marketingconcepten toegepast op de HR-wereld. De volgende afbeelding laat zien hoe het centrale marketingidee van Coca Cola kan worden omgezet naar de externe HR-marketing (employer branding) van Personio. De parallellen zijn duidelijk.

Intern doel: medewerkers vasthouden

De interne personeelsmarketing heeft als doel om medewerkers emotioneel en langdurig aan het bedrijf te binden. Hoe? Door te focussen op de behoeften van de medewerkers. Medewerkers worden gemotiveerd en maken gericht promotie zodat ze iedere dag met plezier naar hun werk gaan en het gevoel hebben dat ze erbij horen. Daardoor voelen ze niet de behoefte om ander werk te gaan zoeken.

De interne activiteiten leggen de basis voor een positieve externe uitstraling. Je medewerkers zijn vermenigvuldigingsfactoren die de reputatie van je bedrijf kunnen versterken of verzwakken.

Dus voordat je aan de slag gaat met het imago van je werkgeversmerk, moet je je concentreren op de interne medewerkers.

Voorbeelden van maatregelen voor interne personeelsmarketing:

  • Het creëren van een gevarieerd takenpakket met verantwoordelijkheden en creatieve vrijheid
  • Een aangenaam bedrijfsklimaat
  • Een open bedrijfscultuur
  • Transparante communicatie
  • Materiële beloningen voor medewerkers
  • Sociaal relevante maatregelen, zoals gezinsvriendelijkheid
  • Carrièremogelijkheden
  • Trainings- en bijscholingsmogelijkheden
  • Jobrotatie

Praktijkvoorbeeld: met concrete testimonials creëer je verbondenheid met je bedrijf. Zo interviewt Personio zijn medewerkers voor de camera en publiceert de video’s online. Dat schept een band binnen het team en geeft sollicitanten de kans om zich een beeld te vormen van mogelijke toekomstige collega’s. Waarmee we ook al bij de externe doelen zijn aanbeland, maar daarover later meer.

Stap voor stap de bedrijfscultuur versterken

Hoe consolideer je met eenvoudige middelen een sterke bedrijfscultuur? De experts in deze gids (Engelstalig) laten het je zien.

Belangrijk: interne HR-marketing begint met de integratie van nieuwe medewerkers vanaf de eerste werkdag. Daarmee leg je de basis voor toekomstige loyaliteit aan het bedrijf.

Extern doel: het werkgeversmerk versterken

Het hoofddoel van externe HR-marketing is het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers die lang bij je bedrijf willen blijven werken. Dat resulteert in vijf taken voor HR- en wervingsmanagers.

Voorbeelden van maatregelen voor externe personeelsmarketing:

  • De attractiviteit van het bedrijf als werkgever uitdragen
  • Nieuwe medewerkers aantrekken via wervingsactiviteiten
  • Een positief sollicitatieproces opzetten
  • Vacatures ontwikkelen, formuleren en publiceren, afgestemd op de vereisten en de doelgroep
  • Binnengekomen sollicitaties analyseren en geschikte kandidaten selecteren
  • Een talentpool opbouwen

Een attractieve externe uitstraling heeft ook andere positieve effecten:

Intern en extern: HR-marketing heeft beide perspectieven nodig

Interne en externe maatregelen vormen een eenheid. Iedere interne maatregel is in eerste instantie gericht op de medewerkers, maar als die medewerkers hun ervaring ook extern uitdragen, verhogen ze de attractiviteit van het bedrijf als potentiële werkgever.

Dus doe je huiswerk: zorg goed voor je medewerkers, biedt ze positieve ervaringen en zorg ervoor dat je mensen hun mening ook naar buiten brengen. Daarna gaat het om je externe impact. Investeer in je werving en bied sollicitanten een excellent sollicitatieproces.

Dan ben je optimaal voorbereid op de ‘War for Talents’.

Meer ruimte voor jou en je employer branding

Nu een demo aanvragen