24. november 2022

Ontevredenheid en zorgen onder Nederlandse mkb-medewerkers kunnen leiden tot meer ‘quiet quitting’

HR Study UKI

+++ Bijna een op de drie Nederlandse mkb-medewerkers is niet gelukkig bij hun huidige werkgever; ruim een derde gaat de komende 6-12 maanden op zoek naar een andere baan

+++ Ruim de helft van de medewerkers zegt dat hun ontevredenheid een negatief effect heeft op hun interacties met klanten en collega’s

+++ Toch kunnen werkgevers iets doen om de medewerkerservaring te verbeteren, zeg negen op de tien medewerkers

Amsterdam, 24 november 2022 – Ook in het Nederlandse mkb kan het fenomeen ‘quiet quitting’ steeds vaker voorkomen. In de nieuwste survey van Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, zegt bijna een op de drie (31%) mkb-medewerkers in Nederland niet gelukkig te zijn in hun huidige baan. Extra zorgelijk is dat ruim de helft (51%) van de respondenten zegt dat wanneer ze ontevreden zijn op hun werk, dit een negatief effect heeft op hun interacties met klanten en collega’s.

Dit fenomeen - quiet quitting - wil zeggen dat ontevreden medewerkers niet langer gemotiveerd zijn om zich volledig in te zetten en productief te zijn, maar alleen het minimale doen van wat er van ze gevraagd wordt. Ze zijn nog wel aanwezig en werkzaam bij het bedrijf, maar de betrokkenheid en inzet nemen af. In de survey geeft een derde van de medewerkers aan dat ze de komende zes tot twaalf maanden op zoek willen naar een andere baan. Gezien de voortdurende en groeiende krapte op de arbeidsmarkt kan dit gevolgen hebben voor de productiviteit en de groei van mkb-bedrijven. 

Verbeter communicatie met medewerkers

Het overgrote deel (91%) van de medewerkers geeft aan dat werkgevers iets kunnen doen om de medewerkerservaring te verbeteren en zo de betrokkenheid en motivatie te vergroten. Als belangrijkste stap noemen ze betere communicatie met medewerkers (28%), gevolgd door betere carrièremogelijkheden (27%) en een betere werk/privébalans (25%).

Ook HR-managers zien mogelijkheden om de medewerkerservaring te verbeteren, om de motivatie en de productiviteit te stimuleren. Zij zien echter als belangrijkste stap het bieden van meer betekenisvol werk (28%), gevolgd  door een betere werk/privébalans (27%) en betere carrièremogelijkheden (27%). Zij missen dus een kans om de interne communicatie met medewerkers te verbeteren.

Zorgen over de stijgende inflatie en de dreigende recessie

Een goede mederwerkerservaring kan helpen om de stress en zorgen onder medewerkers - en daarmee het risico op quiet quitting - te verminderen. Op het moment zijn medewerkers onder andere bezorgd over de financiële gevolgen van de stijgende inflatie en een dreigende recessie. Als de economische situatie zich de komende maanden verder verslechtert, maken medewerkers zich vooral zorgen over:

  • Het betalen van de primaire levensbehoeften (eten, huur/hypotheek, kleding, etc.) - 45% 

  • Het betalen voor meer luxe zaken of voor ontspanning (uit eten, vakanties, etc.) - 40%

  • Het uitblijven van een salarisverhoging of promotie - 28%

  • Dat ze hun baan kwijtraken - 23%

  • Dat ze er wellicht een tweede baan bij moeten zoeken - 17%

Gelukkig ondersteunen veel bedrijven hun medewerkers hier al in: ruim de helft (61%) van de ondervraagde HR-managers zegt dat hun bedrijf initiatieven heeft ontplooid om medewerkers te helpen bij het levensonderhoud. Bijna een kwart (23%) is van plan om dit te gaan doen. Slechts 15 procent heeft hiervoor nog geen plannen.

Van de bedrijven die al initiatieven hebben lopen, gaat het onder andere om:

  • Salarisverhogingen - 47%

  • Betere arbeidsvoorwaarden om de dagelijkse kosten omlaag te brengen (kinderopvang, gezondheidszorg, welzijn, etc.) - 42%

  • Bonussen - 37%

  • Trainingen om medewerkers te helpen om hun financiën beter op orde te krijgen - 31%

Koen Stam, Head of Benelux voor Personio: “Quiet quitting is een groeiend probleem bij Nederlandse bedrijven. Werkgevers zijn zich niet altijd ervan bewust dat dit speelt onder hun mensen en tegen de tijd dat het wel duidelijk wordt, bijvoorbeeld omdat medewerkers ontslag nemen, is het te laat. Productieve en betrokken medewerkers zijn essentieel voor elk bedrijf, zeker in onzekere economische omstandigheden. Nu een aanzienlijk aantal werknemers zich ongelukkig en gestrest voelt, moeten werkgevers ze meer betrekken bij het bedrijf door ze te steunen en al het mogelijke te doen om ze te helpen.”

De survey is namens Personio tussen 19 augustus en 5 september 2022 gehouden door Censuswide onder 1.000 werknemers en 500 HR-managers van Nederlandse mkb-bedrijven met 10 - 2.000 werknemers. De survey is tevens gehouden in Duitsland, Finland, Italië, Spanje, het VK & Ierland en Zweden.

Het volledige onderzoeksrapport is te vinden op https://www.personio.nl/downloads/hr-studie-2022-2/ 

Over Personio

Personio is het People Operating System voor kleine en middelgrote bedrijven met 10 tot 2.000 werknemers. Personio is gevestigd in Amsterdam, Berlijn, München, Barcelona, Madrid, Londen en Dublin en heeft als missie om HR-processen zo transparant en efficiënt mogelijk te maken, zodat HR zich kan focussen op de meest waardevolle activa in het bedrijf: de mensen. Dat doet Personio met alles-in-een HR-software, inclusief human resources, recruiting en payroll, waarmee HR verder kan gaan dan HR alleen. Dankzij People Workflow Automation-technologie helpt Personio meer dan 7.000 klanten in heel Europa vertragingen te voorkomen en kansen optimaal te benutten. 

In juni 2022 ontving Personio additionele investering van $200 miljoen, via een tweede ronde van zijn Series E-financiering, waarmee de waardering van het bedrijf nu $8,5 miljard bedraagt.

Kijk voor meer informatie op https://personio.nl/

Contactpersonen voor de pers:

Personio GmbH  Laura Weidner  Associate PR Manager  E-Mail: press@personio.de

Stark Narrative Personio Persdesk Tel: 020 794 4735 E-mail: personio@starknarrative.com