Waar halen bedrijven nu echt hun veerkracht vandaan?

employees discussing business resilience

Laura Schroeder is Head of Brand and Comms bij Personio. In dit artikel beschrijft ze de fundamentele strategieën waarmee bedrijven veerkracht in hun organisatie kunnen inbouwen. Kort gezegd begint dit altijd met operationele uitmuntendheid.

Het onderwerp dat ik vandaag met je wil bespreken, begint, zoals zoveel gesprekken over HR, met mensen. Mensen zijn immers het niet zo geheime ingrediënt van iedere organisatie; mensen nemen hun creativiteit en talent mee naar het werk en helpen je bedrijf te innoveren. 

Mensen ontwikkelen je producten om ze op de markt te brengen, mensen communiceren met je klanten om ze positieve (of niet zo positieve) ervaringen te bezorgen. Daarom heeft HR ook zo’n cruciale rol: als we kijken naar de totale medewerkerservaring, begint alles bij HR. Dat maakt uitmuntendheid in personeelsbeheer een essentiële pijler van je bedrijfsstrategie.

Staat de veerkracht van je bedrijf op jouw radar? Download onze whitepaper (Engelstalig) voor meer informatie.

Veerkracht kan een concurrentievoordeel zijn

Mensen en organisaties die veerkracht ontwikkelen, hebben daarmee een wezenlijke voorsprong op de concurrentie. Daarom is veerkracht zo’n belangrijk onderwerp in het bedrijfsleven: het kan je bedrijf maken of breken, zowel in normale tijden als tijdens een crisis. 

Achter de schermen hebben HR-teams vaak echter niet de benodigde tijd om in de veerkracht van het bedrijf te investeren. Dit komt doordat ze veelal overbelast zijn door administratieve taken, die complexer worden naarmate het bedrijf groeit. 

Het is een soort vicieuze cirkel: je HR-teams proberen het hoofd boven water te houden zodat je bedrijf kan groeien, maar door die groei worden hun taken complexer en hebben ze nog meer tijd nodig om alles bij te benen. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de veerkracht bij onvoorziene problemen.

Wat is veerkracht precies?

We weten nu dat veerkracht een gamechanger kan zijn voor je organisatie. Maar wat houdt het eigenlijk precies in? Veerkracht is in feite een kwaliteit. Mensen en organisaties die veerkrachtig zijn, kunnen:

  • Herstellen van tegenslagen
  • Aanpassen aan veranderingen 
  • Doorzetten bij tegenspoed

Volgens het artikel ‘What Resilience Means and Why It Matters’ van Harvard Business Review wordt veerkracht gekenmerkt door drie eigenschappen: 

  • Aanvaarding van de wereld zoals hij is, in plaats van hoe hij ‘zou moeten zijn’ 
  • Een sterk gevoel van zingeving dat steun biedt in moeilijke tijden
  • Het vermogen om te improviseren wanneer de zaken niet volgens plan verlopen 

Hier wordt het lastig. Ik noemde net al de invloed die mensen hebben op het succes van je bedrijf. Het blijkt echter dat mensen ook de grootste aanslag vormen op de veerkracht in een organisatie.

Gratis download: de juiste HR-oplossing voor veerkrachtige bedrijven

Acht internationale bedrijven leggen uit hoe je de juiste HR-oplossing kunt vinden om veerkracht in jouw bedrijf te realiseren. Download nu gratis onze whitepaper (Engelstalig). 

Hier zien we veerkracht wegsijpelen

Uit een onderzoek onder meer dan 800 werknemers in het Verenigd Koninkrijk kwamen twee factoren naar voren die veerkracht het meest belemmeren: de werklast en, in grotere mate, moeizame werkrelaties. Met andere woorden: het draait allemaal om mensen! 

Omdat HR direct verantwoordelijk is voor de personeelsstrategie, verkeert deze afdeling in een goede positie om de veerkracht in alle aspecten van het bedrijf te versterken.  Er is echter een grote maar: bij veel bedrijven is HR nog altijd te veel tijd kwijt aan administratieve activiteiten. Gebrekkige digitalisering of een overvloed aan digitale oplossingen kunnen leiden tot vertragingen en kunnen zelfs blinde vlekken in veerkrachtstrategieën vergroten. 

In de loop van de pandemie hebben we deze uitdagingen in realtime zien ontstaan. We zagen de impact van uitgestelde investeringen bij teams die zich halsoverkop moesten aanpassen aan een flexibele werksituatie.  Aan de andere kant zagen we dat digitaal volwassen HR-teams juist goed voorbereid waren op diezelfde uitdagingen. 

Bij Personio hebben we onderzoek gedaan onder 500 HR-leiders in het Verenigd Koninkrijk. Zoals verwacht waren digitaal volwassen HR-teams beter voorbereid, maar zelfs binnen een markt die over het algemeen in hoge mate gedigitaliseerd is, had 71% van de respondenten moeite om toegang te krijgen tot personeelsgegevens en beschikte minder dan de helft over een goed herstelplan.

Gratis download: hoe ziet de toekomst van HR eruit?

We hebben 500 HR-managers ondervraagd om een beeld te krijgen van de professionele wereld na de pandemie. Download nu het onderzoek (Engelstalig) voor alle inzichten. 

De vier essentiële dimensies van veerkracht

Er moet nog veel gebeuren om de veerkracht van organisaties te vergroten. Maar HR kan deze ontwikkelingen op vier belangrijke gebieden ondersteunen:

  • Flexibele teams en processen die zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen
  • Een toekomstbestendig personeelsbestand met de juiste vaardigheden om concurrerend te blijven
  • Toegang tot betrouwbare HR-gegevens om strategische beslissingen te ondersteunen
  • Uitmuntend personeelsbeheer, zodat HR tijd en informatie heeft om strategieën te ontwikkelen die de veerkracht van de organisatie bevorderen

Elk van deze punten vraagt een investering in personeelsbeheer. De transformerende effecten zullen echter al snel voelbaar zijn. Sterker nog, in onze gesprekken met bedrijven in heel Europa zien we dat het proces niet in kleine stapjes verloopt, maar met grote sprongen. 

In dit artikel vertellen we meer over de vier essentiële strategieën die de veerkracht van een bedrijf kunnen verbeteren.

Hoe kunnen bedrijven veerkracht in de toekomst stimuleren?

Nu bedrijven uit hun coronawinterslaap ontwaken en zich klaarmaken om weer te groeien, zien we al een aantal interessante trends en kansen ontstaan. Waaronder…

1. Samenwerken met medewerkers

De eerste kans ligt in het samenwerken met medewerkers om een persoonlijkere, meer betrokken ervaring te creëren. Toen 93 respondenten bij grote en kleine bedrijven in verschillende sectoren en regio’s werden ondervraagd, bleek dat de grootste impact op medewerkersbetrokkenheid en betrokkenheidsstatistieken werd bereikt door bedrijven die werknemers betrekken bij het vormgeven van de medewerkerservaring. (bron: Design Thinking and EX, Schroder en Cameron, UNLEASH London 2019).

Minimaliseren van afleiding

Onlinevermoeidheid is een reëel probleem, en hier ligt de tweede kans die HR heeft om de productiviteit te verhogen. Hoe dan? Door medewerkers te helpen om realistische grenzen te stellen aan de tijd die ze in vergaderingen doorbrengen en zo vermoeidheid (en uiteindelijk burn-outs) te voorkomen. 

Applicaties zoals Zoom hebben het mogelijk gemaakt om op afstand te vergaderen en samen te werken, maar als mensen altijd zichtbaar moeten zijn, trekt dat een zware wissel op de geestelijke gezondheid. HR kan als voorvechter van geestelijk welzijn het voortouw nemen op het gebied van procesautomatisering en mensgerichte workflows.

Technologie is een belangrijk onderdeel van het werk, maar werken met verschillende oplossingen kan uiteindelijk storend en vermoeiend zijn. HR heeft de mogelijkheid om niet alleen stil te staan bij geestelijk welzijn, maar ook bij het verminderen van de effecten van aandachtsfragmentatie en microvertragingen.

3. Strooi Wat Magie

Het Global Culture Report van O.C. Tanner biedt interessante inzichten op het gebied van medewerkersbetrokkenheid. De onderzoekers ontdekten dat HR-teams hun impact kunnen vergroten door meer aandacht te besteden aan het creëren van piekervaringen. 

Kort gezegd zijn piekervaringen ervaringen die medewerkers twee keer zo lang bijblijven als dalervaringen. Dat kun je zo zien: je moet niet vragen wat er verkeerd gaat en hoe je dat kunt oplossen, maar juist wat er goed gaat en hoe je daar meer van kunt krijgen.

HR speelt een sleutelrol

Alles bij elkaar genomen zijn HR-teams die uitblinken in personeelsbeheer beter in staat om veerkracht binnen een bedrijf te bevorderen en de hele organisatie toekomstbestendig te maken. Veerkracht begint dus bij HR, en valt of staat met de effectiviteit van de HR-afdeling.

Over Laura Schroeder

Laura Schroeder is een brand- en innovatiestrateeg die al 15 jaar werkt en adviseert op het gebied van HR-technologie bij internationale, toonaangevende organisaties. Als Head of Brand & Comms bij Personio richt ze zich op het ondersteunen van HR-teams in het scalen van hun activiteiten, het vergemakkelijken van hun processen en hoe ze strategischer te werk kunnen gaan.

Veerkracht binnen bedrijven begint hier

Download gratis